Lezingen: Deuteronomium 26,1-11; Lucas. 4, 1-13

Eerste zondag van de veertigdagentijd

In de eerste lezing werd gesproken over het land van melk en honing, d.w.z. het beloofde land, een ideale wereld waarvan we dromen, waar we diep in ons hart allemaal naar verlangen.
In het evangelie van vandaag horen we hoe Jezus is de woestijn is, het dorre, onvruchtbare land, gevaarlijk en verwarrend, een land waarin je verdwaalt als je niet oppast, een wereld waar we echt niet naar uitzien en toch is het maar al te vaak de werkelijkheid van nu.
Net als velen in onze tijd komt Jezus in die woestijn terecht. Hij raakt in een crisis: welke kant op, hoe verder, wat te doen? Net als velen in onze tijd staat hij bloot aan de bekoring om de weg van de minste weerstand te gaan, de bekoring om op een gemakkelijke manier zijn honger te stillen, op een gemakkelijke manier om roem en macht te verwerven.
Dat ook Jezus bloot staat aan die bekoringen, onderstreept nog eens dat hij mens was als elke mens, dat hij ons leven heeft gedeeld met alle ups en downs, ook met zijn moeilijke momenten, ook met de dood.
Bijna elke mens komt wel eens in een crisis terecht, een kleine of grote. Het kunnen problemen zijn met je gezondheid, met je werk, in je huwelijk. Ze kunnen van 1001 kant komen. Momenten dat je het gevoel hebt dat je in een woestijn zit, eenzaam en verloren, op dat ogenblik een uitzichtloze situatie. En altijd staan we daarbij bloot aan de bekoring om de weg van de minste weerstand te gaan, om de gemakkelijkste uitweg te kiezen, maar de gemakkelijkste weg is meestal niet de juiste weg.
Als een huwelijk stuk loopt en man en vrouw gaan scheiden, dan is dat op dat moment gemakkelijker dan proberen de verbroken relaties weer aaneen te binden. Mensen in de problemen zie je vaak vluchten in alcohol of drugs, dat is voor hen de gemakkelijkste weg om hun narigheid even te vergeten.
Jezus koos niet voor de gemakkelijkste weg. Je ziet hoe hij zijn bekoringen pareert met teksten uit de H.Schrift. En het gaat daarbij niet om die teksten als zodanig maar wel om het feit dat hij trouw bleef aan Gods bedoelingen met hem, dat hij standvastig oog hield voor de dingen waar het werkelijk om gaat in het leven. En in zijn crisis kon hij daarop terugvallen en houvast vinden.
Mensen in onze tijd hebben vaak zo weinig om op terug te vallen. Ze leven vaak zo materialistisch, zo oppervlakkig, en die levenshouding is er vaak de oorzaak van dat ze in een crisis terecht komen. Omdat ze geen diepgang hebben vallen ze ook gauw om als het op de een of andere manier begint te stormen in hun leven.
Mensen in onze tijd zijn vaak zo individualistisch en daarmee ook vaak zo egoïstisch en als ze in de problemen komen, hebben ze vaak geen echte vrienden om op terug te vallen. Mensen in onze tijd hebben vaak het bidden verleerd, ook dat houvast missen heel velen. Vaak gaat hier echter wel het gezegde op: nood leert bidden. Wij, u en ik, zijn ook mensen van onze tijd. Ook wij staan bloot aan de bekoring om de weg van de minste weerstand te gaan. Daar hoef je niet eens een crisissituatie voor te hebben. Bijna elke dag moeten we keuzes maken, en we hebben allemaal de neiging om moeilijke dingen uit de weg te gaan.
Wij dromen wel van een land van melk en honing, van alles wat goed en mooi is. Maar vaak voelen we ons meer in de woestijn. En willen we daaruit komen dan hebben ook wij iets van die trouw en standvastigheid nodig die het leven van Jezus tekenden. Dan moeten wij niet bang zijn principiële keuzes te maken, ook als dat moeilijk is.

Gebeden en teksten bij deze zondag

Eerste zondag van de veertigdagentijd 1998

We leven in de eeuw van de uitvindingen. Een van de mooiste uitvindingen van onze tijd vind ik de televisie. Heel de wereld bij je in de huiskamer, het is haast ongelooflijk. En, weet u, het mooiste van deze uitvinding vind ik het feit dat er een knop aan zit om hem af te zetten. Ik hoor wel eens mensen mopperen over saaie of schandalige programma's op de televisie. Daar heb ik helemaal geen moeite mee: ik ben niet verplicht om er naar te kijken. Ik heb altijd de mogelijkheid om een ander kanaal te kiezen of om hem gewoon af te zetten.
De televisie is een prachtige uitvinding, maar de manier waarop we ermee omgaan is vaak heel bedenkelijk. Er zijn mensen die gewoon gevangenen zijn van dat kastje, die alles moeten zien wat er te zien valt. En in de concrete praktijk van het leven doet die geweldige uitvinding soms meer kwaad dan goed. Precies datzelfde geldt eigenlijk voor alle uitvindingen van onze tijd, voor alles dat ons leven gemakkelijker, aangenamer of plezieriger kan maken, of het nu gebruiksvoorwerpen en apparaten zijn, zoals bijvoorbeeld de computer, of dat het gaat om voedsel, drank, alcohol, tabak, of snoep. Voor alles geldt: als je die zaken goed gebruikt, dan is het prachtig, dan mogen we alleen maar blij en dankbaar zijn dat we ze hebben, dat we ze kunnen gebruiken. Maar het grote probleem is dat we vaak geen maat weten te houden, dat we ons in het gebruik ervan niet weten te beheersen en beperken, dat we vaak te gemakkelijk toegeven aan die bekoring van meer en meer willen, groter en groter, duurder en duurder, en dat ten koste van zovele andere levensbelangrijke waarden.
Als we bij alles wat ons aangeboden wordt geen baas blijven over onszelf, als we geen bewuste keuzes meer maken maar haast dwangmatig alles pakken wat er te pakken valt, dan komen onherroepelijk toch onszelf tegen. Dan kunnen al die zaken die ons leven prettiger kunnen maken, ook tegen ons gaan werken, tegen onszelf of tegen de samenleving. Vroeg of laat worden we toch geconfronteerd met de neqatieve gevolgen, en de weg terug, zo er een is, is meestal verschrikkelijk moeilijk.
Laten we niet te gauw zeggen: dat zal mij niet overkomen. We staan allemaal aan die bekoring bloot, niemand uitgezonderd. En bijna allemaal hebben we er al een beetje aan toegegeven, misschien ongemerkt, misschien met de gedachte: dit kleine beetje kan geen kwaad. Er zijn al zoveel dingen waar we aan vast zitten, waar we niet zonder kunnen, of denken te kunnen.
Het doel van de veertigdaagse vastentijd is ook je die dingen bewust te maken, de betrekkelijkheid van zoveel dingen die onmisbaar lijken, de schone schijn die ook ons zovaak bedriegt, hoe we vastgeroest zitten aan onze welvaart en de vele producten van onze welvaartsmaatschappij.
Het gaat om verlossing, verlossing van het kwaad, maar we moeten wel eerst onszelf verlossen van knellende banden, van een stukje verslaving, van een teveel van het goede. Alleen dan kunnen we vrije en gelukkige mensen zijn.

Gebeden en teksten bij deze zondag

Eerste zondag van de veertigdagentijd 2001

De woestijn speelt in de verhalen van de bijbel een grote rol: het is de plaats waar mensen worden beproefd, waar ze voor keuzes worden gesteld. De woestijn is de plaats waar je namelijk jezelf tegen komt. Je voelt je zo klein en kwetsbaar worden in die enorme vlakte, waar je geen vaste punten hebt om je op te oriënteren, waar je steeds weer gevraagd wordt: welke kant wil je op? De weg die je gaat, is het wel de juiste weg?
In de eerste lezing zagen we hoe Mozes in de woestijn verbleef. Hij was op de vlucht voor de Egyptenaren, en dan is de woestijn een ideale schuilplaats. Maar het is ook een plek waar je tot nadenken komt. Je bent wel op de vlucht voor de Egyptenaren, maar je laat wel je landgenoten in de steek. Moet je niet terug gaan om hun leider te zijn en hen te bevrijden van hun slavernij?
Dat was toch de wezenlijke inhoud van zijn ontmoeting met God in de brandende braamstruik. Maar in feite kwam Mozes zichzelf tegen, zijn angsten en zijn idealen, en hij moest kiezen. De ene helft zei tegen hem: Blijf weg uit Egypte, veel te gevaarlijk. De andere helft wijst hem op zijn morele plicht om zich in te zetten voor zijn landgenoten. Het werd een hele tweestrijd, maar uiteindelijk kiest hij toch voor zijn idealen. En later heeft men daarin Gods hand herkent, en men vertelde: in de woestijn riep God Mozes om zijn volk te bevrijden.
Jezus had ook een soortgelijke woestijnervaring. Hij trok naar de woestijn om na te denken over zijn leven: wat zoek je, waar ga je voor, wat zijn je idealen? Ook hij maakte een tweestrijd door: Zoek je macht, invloed, mensen die je toejuichen, of wil je in alles trouw zijn aan je idealen, namelijk je dienstbaar maken aan medemensen? De ene helft in hem zei: Zoek toch de macht, dan ben je iemand, die meetelt, de andere helft roept hem op om zijn droom waar te maken: dat visioen van Gods koninkrijk waar de profeten al over spraken. Die tweestrijd wordt door de evangelist verteld in het verhaal van de drie bekoringen. Jezus koos voor zijn idealen en zo werd hij de Messiaanse mens zoals wij hem hebben leren kennen.
Soortgelijke ervaringen zie je soms ook bij andere mensen die een moeilijke tijd doormaken die bijvoorbeeld in het ziekenhuis belanden, door een hartinfarct, veroorzaakt door de stress van het leven. Dan komen ze zichzelf tegen in al hun kwetsbaarheid. Het ziekenhuisbed is dan hun woestijn, een plek vol vragen. Waar ben je mee bezig? Hoe wil je verder? Wat is het belangrijkste?
Soortgelijke woestijnervaringen kom je ook in andere omstandigheden tegen; omstandigheden die mensen confronteren met zichzelf, met vragen naar de zin van het leven: het kan zijn na de dood van een dierbare, na een echtscheiding of na andere ingrijpende gebeurtenissen in een leven.
Deze veertigdagentijd nodigt ons uit om na te denken over de zin van ons leven. Je moet met nadenken niet wachten tot je in een crisis belandt. Ons leven is te kostbaar om dat op de lange baan te schuiven. Denken we wel genoeg na over de zin van ons leven? Hoe het is en hoe het zou moeten zijn? Durven we zo'n confrontatie met onszelf wel aan: durven onszelf af te vragen: hoe zie je je leven? Heb je nog idealen en wat doe je om die waar te maken? Of geven we maar toe aan de bekoring om in alles de weg van de minste weerstand te gaan? Durven we, juist als Mozes, juist als Jezus, principiële keuzes maken?

Gebeden en teksten bij deze zondag

Eerste zondag van de veertigdagentijd 2004

U kent nog wel die reclamespot van een paar jaar geleden, van die baby in de wieg en boven hem zweven in plaats van kleurrijke speeltjes allemaal plakjes peperkoek en je ziet de baby al verrukt kijken en reiken naar dat lekkers. Je zou kunnen zeggen: de baby wordt in bekoring gebracht, maar je kunt ook zeggen: hij wordt uitgedaagd tot iets dat op dat moment heel aantrekkelijk lijkt.
Maar bij volwassenen is het eigenlijk precies hetzelfde. Als je alleen al naar de reclame kijkt, dan zie je er worden ons allemaal aantrekkelijke dingen voorgehouden hoe we worden uitgedaagd om iets te kopen, of iets te doen. Of je dat uitdaging of bekoring noemt, dat is niet belangrijk, het is een feit dat je voor de keuze gesteld wordt iets wel of niet kopen, iets wel of niet doen.
Bij een pasgeboren baby kun je nog niet spreken van eigen keuzes toch is het leven vanaf het begin een grote uitdaging. Vanaf het eerste begin gaat een kindje op ontdekkingstocht: er is zoveel dat hem uitdaagt om het te pakken, het aan te raken, het in de mond stoppen. Dat is heel belangrijk voor een kind. Als het niet uitgedaagd wordt om grenzen te verleggen en nieuwe dingen te ondernemen, kan het ook niet opgroeien tot een mens die op eigen benen kan staan.
Maar het ziet vaak wel een uitdaging in zaken die niet goed zijn of zelfs gevaarlijk voor hemzelf of voor anderen. Kinderen opvoeden betekent dan ook, voor een deel, steeds weer roepen: niet doen, dat kan niet, dat mag niet, dat is niet netjes.
Maar bij volwassenen is het eigenlijk precies hetzelfde. Ook die worden steeds uitgedaagd om nieuwe dingen te proberen, om grenzen te verleggen, en dat is goed want zo alleen zijn we in de moderne tijd beland, als die uitdaging er niet geweest zou zijn, zouden we nog in het stenen tijdperk leven.
Maar ook volwassenen zien vaak uitdagingen in zaken die niet goed zijn of zelfs gevaarlijk voor hemzelf of voor anderen. Daarom zijn er ook allerlei regels en wetten opgesteld daarom klinkt het vaak: dat mag niet, dat is verkeerd. Soms wordt dat als betuttelend gezien soms ziet men zichzelf graag als een uitzondering op de regel, zo lijken baby's ook vaak te denken. Daarom is het zo belangrijk dat je zelf beseft waarom iets goed of slecht is, want dan ben je pas echt in staat de juiste keuzes te maken.
Kinderen opvoeden is heel wat meer dan steeds roepen dat mag niet, stop daarmee, dat is stout. Opvoeden vraagt ook dat je kinderen waarden en normen bijbrengt, dat ze gaan beseffen waarom sommige dingen niet kunnen, niet mogen en waarom je andere dingen wel moet doen. Als zij dat besef niet bijgebracht krijgen, kunnen ze ook als volwassenen niet de juiste keuzes maken.
Maar datzelfde geldt ook en nog veel meer voor de volwassenen. Op het ogenblik wordt vaak gesproken over waarden en normen die in onze samenleving aan het verwateren zijn. Een kind opvoeden is die waarden en normen bijbrengen. Misschien moeten ook volwassenen weer opgevoed worden om te zien wat werkelijk belangrijk is in de samenleving.
Nodig is een goed inzicht in wat goed of verkeerd is, wat wijs en verstandig is en wat riskant of dom is Nodig is een helder besef waarom iets gewoon nodig is in een goede samenleving en waarom iets niet gebeuren moet omdat dit het leefklimaat verpest. Dan alleen kunnen we de juiste keuze maken als we uitgedaagd of bekoord worden om dingen te doen die niet bijdragen aan zijn eigen levensgeluk en aan gezonde samenleving. maar die keuze blijkt toch vaak te moeilijk te zijn.

Gebeden en teksten bij deze zondag

Eerste zondag van de veertigdagentijd 2007

Ik heb hier een muizenval. U kent zo'n ding allemaal wel. Hij staat nu niet op scherp en er zit geen stukje kaas in. Maar als hij wel afgesteld staat, is het een effectief middel om muizen te vangen. De muis laat zich verleiden door het stukje kaas en als het diertje toe wil happen, springt de veer en is het muisje verloren. Er schijnen slimme muisjes te zijn die het gevaar herkennen en er dan in een boog omheen lopen. Maar de meeste trappen erin.
Zo heb je ook stropers die strikken zetten in het bos. De konijnen huppelen vrolijk en zorgeloos rond, van plek naar plek, en voor ze er erg in hebben, lopen ze in de val. En als ze eenmaal vast zitten in de strik, zijn ze verloren.
Mensen zijn eigenlijk precies hetzelfde als muizen en konijnen. Ze lopen heel gemakkelijk in de val van de schone schijn der dingen. Door onoplettendheid raken ze vaak verstrikt in de netten van het kwaad en zich daar weer van losmaken, zich daaruit bevrijden, is een heel zware opgave, soms een onmogelijke opgave.
Laatst was er op de televisie een Nederlands meisje te zien dat in een Zuid-Amerikaans land in de gevangenis zat vanwege drugshandel. Ze was in handen gevallen van een loverboy, zoals dat heet, een jongen die zich eerst heel lief voordeed en haar helemaal voor zich wist in te palmen. Het is nu eenmaal zo dat jonge meisjes heel gevoelig zijn voor de aandacht die je krijgen van de jongens. Maar toen dit meisje goed vastzat in zijn strikken, dwong de loverboy haar tot prostitutie en drugsvervoer. En toen had het meisje spijt als haren op haar hoofd dat zij erin getrapt was, zeker toen ze gearresteerd werd voor drugsvervoer.
Misschien zeggen velen: meisje, wat ben je dom geweest, had toch wat beter uit je doppen gekeken, dan was je er niet ingetuind. Dat zegt zij zelf achteraf hoogstwaarschijnlijk ook maar in de praktijk van het leven ligt het vaak heel ingewikkeld. En een mens wordt eigenlijk altijd gepakt op een zwakke plek, vaak nog voordat hij in de gaten heeft dat hij die zwakke plek heeft. Iedereen heeft op de een of andere manier wel eens blootgestaan aan de verleiding om iets wel of niet te doen waar hij achteraf spijt van heeft.
In het evangelie van vandaag hoorden we hoe Jezus dat ook overkwam. Hij verblijft in de woestijn, wordt er uitdrukkelijk bijgezegd. In de bijbelse traditie is de woestijn een plek van beproevingen, een plek waar je je als mens klein en zwak voelt, waar je gedesoriënteerd raakt een plek waar je jezelf kunt leren kennen, waar kunt ervaren wat je waard bent in crisissituaties.
Het joodse volk had 40 jaar door de woestijn getrokken voordat het het beloofde land binnen kon gaan en in die 40 jaar van vallen en opstaan waren zich een hecht volk geworden.
In deze woestijnsituatie stond Jezus bloot aan de bekoring om zijn bijzondere krachten te gebruiken voor eigen gemak, voor eigen eer en roem, voor eigen macht. Maar hij trapt er niet in de val die hier voor hem uitgezet wordt, hij blijft vasthouden aan zijn zending. aan zijn idealen, aan zijn inzichten.
Maar hoeveel anderen zijn daar in de loop der eeuwen wel ingetrapt? Tallozen, misschien door domheid, misschien door oppervlakkigheid, misschien door egoïsme en machtszucht, maar als je eenmaal vastzit in die strikken dan kom je er meestal niet meer los van.
We leven tegenwoordig in een verschrikkelijk ingewikkelde tijd, er komt van alles op ons af via de reclame, via de televisie, via de omgeving, door wat men propageert als goed en heilzaam, als noodzakelijk en onmisbaar.
In heel die complexe wereld zijn we als konijntjes die vrolijk rondhuppelen in het bos met de bomen vol welvaartsartikelen, vol hapjes en drankjes, vol van dingen die ons leven gemakkelijk en plezierig maken. We lopen in het struikgewas van allerlei meningen en opvattingen, met allerlei donkere plekken en gangetjes waar we dingen maar moeilijk kunnen onderscheiden, en juist daar zitten vaak de valstrikken van het leven, juist daar liggen de situaties waar we onbedoeld in de val lopen.
Pas op, zegt het evangelie van vandaag: kijk uit je doppen, dat je niet in de val loopt, dat je niet verstrikt raakt in ongewenste situaties. Daarom is het zo belangrijk om te weten wat je wilt, waar je naartoe wilt in je leven, wat je idealen zijn, en dat is precies waar we in deze veertigdagentijd over na willen denken.

Gebeden en teksten bij deze zondag

Eerste zondag van de veertigdagentijd 2010

In de eerste lezing beloofde Mozes het volk een land van melk en honing, een soort Luilekkerland, waar je van droomt als je in de woestijn zit en steeds weer geconfronteerd wordt met een tekort aan van alles. Een soort Luilekkerland, dat wil iedereen wel.
Mensen in Afrika dromen er ook van en als ze verhalen horen over Europa, dan is dat voor hen een land van melk en honing, een paradijs, En op alle mogelijke manieren proberen velen naar dat rijke Europa te komen, en als het al lukt vinden de meesten echter helemaal geen paradijs, maar eerder een hel, de hel van illegaliteit en uitbuiting.
Als je droomt van een Luilekkerland, dan houdt dat een opdracht in om er samen met elkaar aan te werken, maar je staat wel bloot aan de bekoring om dat op een gemakkelijke manier te gaan zoeken, of het nu verstandig is of niet. Maar dat geldt niet alleen voor mensen die leven in armoede. Dat geldt evenzeer voor iedereen die leeft in het welvarende westen.
Iedereen droomt toch van meer welvaart, meer luxe, meer gemakken. Daar wordt ook met man en macht aan gewerkt. Tegelijk staat iedereen bloot aan de bekoring om dat te gaan zoeken op een gemakkelijke manier, en heel vaak wordt dan het gezonde verstand even op een zijspoor gezet.
Als vroeger iemand iets duurs wilde kopen, dan ging hij er eerst voor sparen, soms jaren lang. En als ze dan het begeerde artikel konden kopen, dan was er grote vreugde en ging men er ook heel zuinig mee om. Tegenwoordig is sparen echter uit de mode. Je hoeft ook niet meer te wachten met kopen want dat doe je op afbetaling, ofwel je neemt een lening op of een hypotheek. Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan.
Dat is de grote bekoring waaraan iedereen in deze tijd bloot staat, maar achteraf vraagt men zich wel eens af of het ook zo verstandig is geweest, als men namelijk met grote schulden zit, als men de gevolgen van de economische depressie aan den lijve ondervindt.
In de vastentijd worden we uitgenodigd om meer dan anders na te denken over de zin van ons leven, over wijs en verstandig omgaan met het leven. En heel vaak valt het woord "sober leven" als een wijs advies. Sober leven is eigenlijk een vies woord in onze welvaartswereld.
Bij sober leven wordt gemakkelijk gedacht aan armoede, aan de tijd van vroeger toen men met veel minder moest doen. Die tijd wil niemand terug hebben en dat is heel terecht. Maar oudere mensen hoor je wel eens zeggen: toen we veel minder hadden waren mensen veel meer tevreden dan in deze tijd nu iedereen het veel en veel beter heeft.
Sober leven heeft als zodanig niets te maken met armoede, armoede is echt te kort komen en ook in ons Luilekkerlandje leven nog velen echt in armoede, een andere armoede dan in Afrika maar ook hier komen ze veel tekort wat voor anderen gewoon is. En de bezuinigingen die de regering oplegt maken de situatie niet beter.
Sober leven begin met tevreden zijn met wat je hebt, blij zijn dat je geen wezenlijke dingen tekort komt in je leven. Sober leven is niet toegeven aan de bekoring om steeds het nieuwste en beste in huis te willen hebben, ook al zie je om je heen mensen die wel toegeven aan deze bekoring. Sober leven is je niet op sleeptouw te laten nemen door de reclame, door wat anderen in deze tijd gewoon vinden.
Natuurlijk mag je dromen van een land van melk en honing. Natuurlijk mag je verlangen naar een goed en plezierig leven. Maar je moet wel steeds je gezonde verstand bewaren, en goed beseffen wat je als mens echt gelukkig maakt. Niet een paar ton op de bank hebben staan maakt je gelukkig, maar wel vriendschap en liefde die je ontvangt én weet te geven. Niet een grote villa maakt je gelukkig maar wel de warmte en geborgenheid die de huisgenoten elkaar geven en van elkaar ontvangen.
Sober leven heeft te maken met de kunst om blij en gelukkig te zijn met de kleine dingen van het leven en niet toe te geven aan de bekoring om steeds meer te willen, steeds meer te verdienen. Ik heb iemand gekend die promotie kon maken en daarbij veel en veel meer kon gaan verdienen maar hij wees zijn promotie af en zijn argument was: dan heb ik geen tijd meer voor mijn gezin en dat vind ik belangrijker dan een hoop geld verdienen. Ongeveer iedereen verklaarde hem voor gek om zo'n kans voorbij te laten gaan, maar hij gebruikte tenminste zijn gezond verstand.
Mensen die sober leven hebben ook bijna altijd oog voor mensen die tekort komen, die echt in armoede leven. Het is ook niet voor niets dat in deze veertigdagentijd onze aandacht gevraagd wordt voor de vastenaktie, om iets van onze welvaart te delen met hen die zoveel tekort komen. Als we dromen van een betere wereld, dan hoort delen daar ook wezenlijk bij.

Gebeden en teksten bij deze zondag