27 maart 2011
Maal eens om Mali
Openingslied: A Djambo
InleidingA Djambo
Ons vastenaktie project: MALIIn januari 2010 ging een groep van 50 boeren uit Oost-Mali naar
het agrarische vormingscentrum Songhaï in Benin. De meeste waren al
jaren bezig met duurzame landbouw, maar er waren ook enkele nieuwkomers
bij, enige gemeenteraadsleven en ook enkele boeren van over de grens
met Burkina Faso.
Het belangrijkste van deze fase was de ontmoeting met de trainers van
het centrum, die uitleg gaven van de visie en benadering van Songhaï.
En heel belangrijk in hun visie was: landbouwondernemerschap in een
gemengd bedrif is het beste wapen tegen armoede. Die armoedebestrijding
is op de eerste plaats gericht op de persoon dat die er beter van
wordt. Maar er moet ook in het milieu geïnvesteerd worden, vooral
bedoeld om meer uit de landbouw en veeteelt te halen.
Naast de traditionele landbewerking voor de planten betrekt men er ook
de vee- en visteelt bij en eveneens de bosbouw. Nadat de boeren uit
Mali voorzien waren van theoretische kennis moesten de deelnemers elk
twee gebieden uitkiezen om daar gedurende vijf dagen een soort stage te
lopen. Zo konden ze hun eigen manier van werken vergelijken met die van
het Songhaï Centrum. Een heel leerzame tijd, dank zij de Vastenaktie.
Heer, laat uw bevrijdende aanwezigheid voelen aan de mensen van Mali en andere Afrikaanse landen, die steeds meer gaan beseffen dat zorg voor een goed milieu een belangrijke voorwaarde is voor een productieve landbouw. Mogen zij met de hulp van onze Vastenaktie op een goede manier leren omgaan met de mogelijkheden die onze aarde hun geeft. Dat bidden wij in naam van Jezus die vruchtbaarheid wil geven aan onze verbondenheid. Amen
A Djambo
Eerste lezing: Een verhaaltje uit Afrika.Drie vrouwen waren bezig water te putten uit een bron even buiten
het dorp. Een oude man stond er vlak bij. Hij hoorde hoe de vrouwen aan
het opscheppen waren over hun zonen. "Mijn zoon is de knapste van heel
de school" zei de een. "Die van mij is kampioen hardlopen. Niemand kan
sneller lopen dan hij," zei de tweede. De derde vrouw zei niets. Haar
zoon was niets bijzonders, iedereen wist dat.
Toen de emmers vol waren liepen ze naar huis en de oude man sjokte
achter hen aan. Opeens kwamen drie jongelui hen tegemoet. "Hé, dat zijn
onze zonen," zei een van de vrouwen. De eerste was zijn spieren aan het
losmaken, hij groette en ging hen in een drafje voorbij. De tweede zag
hen niet eens, zo verdiept was hij in eigen gedachten. De derde liep
naar zijn moeder toe, en nam, zonder wat te zeggen, de zware emmer van
haar over.
"Nou, wat vindt u van onze zonen? vroeg de moeder van de kampioen aan
de oude man. "Zonen?", zei hij, "ik heb er maar één gezien.
A Djambo
Uit het heilig evangelie volgens Johannes. (4,5-15)In die tijd kwam Jezus in een stad van Samaria, Sichar genaamd, dichtbij het stuk grond dat Jakob aan zijn zoon Jozef had gegeven. Daar bevond zich de bron van Jakob en vermoeid van de tocht ging Jezus zomaar bij deze bron zitten. Het was rond het middaguur. Toen een vrouw uit Samaria water kwam putten, zei Jezus tot haar: "Geef Mij te drinken." De leerlingen waren namelijk naar de stad gegaan om levensmiddelen te kopen. De Samaritaanse zei tot Hem: "Hoe kunt Gij als Jood nu te drinken vragen aan mij, een Samaritaanse?" -Joden namelijk onderhouden geen betrekkingen met de Samaritanen. - Jezus gaf ten antwoord: "Als ge enig begrip had van de gave Gods en als ge wist wie het is, die u zegt: geef Mij te drinken, zoudt ge het aan Hem hebben gevraagd en Hij zou u levend water hebben gegeven." Daarop zei de vrouw tot Hem: "Heer, Ge hebt niet eens een emmer en de put is diep: waar haalt Ge dan dat levende water vandaan? Zijt Ge soms groter dan onze vader Jakob die ons de put gaf en er met zijn zonen en zijn vee uit dronk?" Jezus antwoordde haar: "Iedereen die van dit water drinkt, krijgt weer dorst, maar wie van het water drinkt dat Ik hem zal geven, krijgt in eeuwigheid geen dorst meer; integendeel, het water dat Ik hem zal geven, zal in hem een waterbron worden, opborrelend tot eeuwig leven." Hierop zei de vrouw tot Hem: "Heer, geef mij van dat water, zodat ik geen dorst meer krijg en hier niet meer moet komen om te putten."
Bij alle problemen die ze in Japan al hebben rond enkele
kerncentrales
kwam ook het bericht dat het water uit de kraan daar radioactief blijkt
te zijn.
Dat is natuurlijk heel slecht nieuws voor de bewoners van die streek.
Goed drinkwater is toch altijd een eerste levensbehoefte voor mens en
dier.
Als je verdwaalt in een woestijn van zand, dan kun je omkomen van de
dorst.
Maar hetzelfde kan gebeuren als je schipbreuk lijdt op zee,
dan heb je water genoeg om je heen, maar het is niet drinkbaar.
Goed drinkwater is voor iedereen van levensbelang.
Vergaan van de dorst moet je dan letterlijk verstaan.
Iets dergelijks kan ook gebeuren in onze welvaartsmaatschappij:
Er lopen heel wat mensen rond die dorst hebben, niet naar water
maar naar wat aandacht en zorg, naar wat hartelijkheid en meeleven.
We hebben tegenwoordig een zee van communicatiemiddelen
en toch wordt er vaak slecht gecommuniceerd,
juist met mensen die het op de een of andere manier moeilijk hebben
die vaak dorsten naar wat aandacht en hartelijkheid.
We zitten allemaal met ons levensbootje op die grote levenszee
en we dragen allemaal een bron van levend water in ons mee.
We vergeten echter te vaak wat drinkbaar water te geven aan mensen in
onze omgeving.
We worden vaak zozeer in beslag genomen door onze eigen zaken dat we
vergeten ons hart te laten spreken naar anderen toe.
Die drie zoons uit de eerste lezing waren alle drie vast heel goede
jongens,
maar slechts een liet zijn hart spreken en ging zijn moeder helpen.
Zijn moeder droeg het water, de zoon was zelf verkwikkend water voor
haar.
Jezus knoopte een gesprek aan met de Samaritaanse vrouw, zo vertelt het
evangelie van vandaag.
Hij stelt zich heel anders op dan de andere joden, want zoals er staat:
joden onderhouden geen betrekkingen met de Samaritanen.
Ze keken minachtend neer op die halve heidenen
en voelden zich ver boven hen verheven.
Maar Jezus staat duidelijk heel anders in het leven:
hij sluit niemand buiten en heeft omgang met zondaars en tollenaars,
met priesters en schriftgeleerden, met zieken en gezonden.
Het welzijn van elke mens ging hem ter harte.
En zo was hij verkwikkend water voor velen. Hij gaf levend water,
water dat leven geeft, zinvol leven in verbondenheid met elkaar.
Verbondenheid beleven met elkaar is ook een eerste levensbehoefte
voor ieder mens, wie of wat hij ook is.
En wie dit water weet te geven, wordt zelf een bron van levend water,
want dan inspireer je anderen om hetzelfde te doen,
om zorg en aandacht te hebben voor anderen,
zodat niemand hoeft te vergaan van de dorst.
Dit jaar houden we ons in het kader van de Vastenaktie bezig met Mali.
Een van de problemen daar is het oprukken van de woestijn,
en de woestijn staat voor gebrek aan water en dus onvruchtbaarheid.
En dat is weer de bron van armoede voor de bewoners.
Er wordt nu geprobeerd om mensen te mobiliseren
om samen met elkaar de strijd aan te gaan tegen de verzanding.
Een eenling staat hier machteloos, maar samen kun je veel bereiken.
En je ziet gebeuren dat enkele bewogen mensen
op hun beurt weer anderen in beweging brengen,
en zo wordt een kleine oase van verbondenheid in die woestijn steeds
meer een bron van levend water voor heel de gemeenschap.
Samen met elkaar kunnen zij hun levensomstandigheden verbeteren.
De verzanding van Mali kennen we niet in onze samenleving,
en toch lijkt die soms een woestijn te worden waarin mensen verloren
lopen,
een plek waar mensen dorsten aan wat begrip en aandacht
maar een houding van ieder voor zich en God voor ons allen
maakt het water nogal eens ondrinkbaar.
Dat lijkt een woestijn te zijn die zich steeds meer uitbreidt,
anderzijds zie je gelukkig ook heel veel mensen
die ieder op hun eigen manier iets van levend water zijn in het zorg en
aandacht voor anderen.
Gelukkig zie je op allerlei fronten mensen die de handen in elkaar
slaan
om die oprukkende woestijn een halt toe te roepen.
Hopelijk horen ook wij allemaal bij die mensen die een bron van levend
water zijn voor anderen.
A Djambo
GeloofsbelijdenisOfferande - A Djambo
Tafelgebed:Communie A Djambo
Slottekst: DELENAfsluiting en zegen
Slotlied: A Djambo