Jezus schenkt een dode het leven terug.(Lucas 7, 11-16.)
De jongeling van Naïn, zoals hij bekend is, was de enige zoon van een
weduwe. Jezus heeft hem het leven terug.
Sterven en begraven gebeurt in Israel meestal op een dag, of soms in twee dagen. Daarna wordt lang gerouwd. Hierbij zijn familie, maar ook alle vrienden, kennissen en buren bij betrokken.
Begraafplaatsen lagen altijd buiten de stadsmuren . De grotere steden hadden stadsmuren om zich zo tegen vijanden te kunnen verdedigen.
Tegenwoordig kennen we re-animatie. Dat was toen nog niet bekend, hoewel Griekse en Egyptische artsen al een heel eind in die richting dachten. Als je in die tijd stopte met ademhalen was je echt dood.
Misschien was de jongeman niet echt dood, maar zg."schijndood". In sommige van dit soort gevallen is flink door elkaar husselen voldoende om iemand tot leven te wekken en een fikse toespraak doet dan de rest.
Veel van de wonderen van Jezus zijn nu enigszins logisch te verklaren, maar...........het blijft natuurlijk wel een wonder dat hij de kennis en het inzicht had!
Een duidelijk voorbeeld hiervan is die keer dat Jezus een blinde geneest, door eerst speeksel in de ogen te smeren en er dan zijn vinger op te leggen. Het kan heel goed een geval van staar geweest zijn.
Hierbij kan het speeksel het hoornvlies zacht hebben en maakt en Jezus heeft de staar, die over de pupil zat, naar binnen, de oogbol ingedrukt. Dit is praktisch nog steeds mogelijk.
Deze "behandeling" was 2000 jaar geleden bij de Grieken bekend, in Israel werd deze echter niet toegepast. Zo zijn meerdere wonderen te verklaren, maar dit tast de grootsheid van Jezus optreden niet aan, hij maakte gebruik van een enorme kennis en inzicht.
Het spiegelverhaal laat heel duidelijk zien, dat een wondertje veelal door mensen veroorzaakt wordt. Alleen het feit dat men op een bepaald idee komt, is meestal niet zo olekt, en zo gemakkelijk te verklaren.
1. Naar aanleiding van deze teksten is een gesprekje over "wonderen" natuurlijk eenvoudig op te starten: vraag de kinderen eens of ze in wonderen geloven. Waaraan denken ze dan, kennen ze plaatsen waar veel wonderen zijn gebeurd.
2. Vroeger gebeurden er veel meer wonderen. Wie een wonder overkomen was, bedankte vaak Maria door een marmerensteen in de kerk aan te brengen, of iets van zilver (een hartje, een roos etc.), soms ook werden er schilderijen gemaakt van het betreffende wonder. Soms kun je die schilderijen nog bekijken.
Het is heel eenvoudig om dit met de groep te gaan doen, want in Handel hangen dit soort schilderijen in de kerk! In die kerk is ook een klein boekje te krijgen waarin je kunt lezen, waarom Handel een bedevaartplaats is. Buiten in het "processiepark" zijn de staties van de kruisweg te zien. Om Maria te eren worden er in dat park af en toe "lichtprocessies" gehouden. De mensen lopen dan met een kaarsje en bidden en zingen.
Andere dichtbijzijnde bedevaartplaatsen: Smakt ( St.Jozef. Daar kan je heen gaan om te bidden voor een goede man), Kevelaer, ( Maria) dit is ook een hele oude bedevaartplaats, maar ligt over de grens en dat wordt ingewikkeld, want je hoeft wel geen paspoort te tonen aan de grens, maar je moet er altijd wel een bij je hebben. ‘s Hertogenbosch (Maria in de St.Jan. Het is zeker de moeite waard om daar met de kinderen eens heen te gaan, maar daar heb je een hele middag voor nodig. ) Roermond ( Maria in de kapel in ‘t Zand.)
Dan heb je ook nog in Tienray en in Katwijk , Lourdesgrotten. Die zijn wat betreft de sfeer echter niet te vergelijken met het echte Lourdes, waar de kinderen ook wel van gehoord zullen hebben, want als je over wonderen praat, denk je toch al gauw aan Lourdes. (Over Lourdes is genoeg informatie te krijgen er zijn boeken vol overgeschreven en er is een goede videoband , die over Lourdes en het verhaal daar vertelt )
Wil je verder van huis, een dagje uit met de kinderen: in Banneux is Maria ook verschenen. Hier vlakbij zijn de watervallen van Coo, met leuk pretpark, dat te overzien is. Daar ook vlakbij zijn de druipsteengrotten van Remouchamps en je kunt ook daar in de buurt op Safari , trap daar niet in , want daar is het zoals ht beschreven staat in het spiegelverhaal "Op Safari".
3. Het was voor de moeder in het evangelie dubbel zo erg dat haar zoon stierf, want in die tijd, waren "ouderen" aangewezen op de zorg van hun kinderen. Opa’s en oma’s bleven bij de familie wonen en daar werd voor hen gezorgd.
Hoe zit dit nu, in ons land? Praat er eens over met de kinderen, praat eens over voor en nadelen. Wat zouden zij er van vinden als hun grootouders bij hen inwoonden?
Het is helemaal niet zo vreemd, dat er voor ouderen door de jongeren gezorgd moet worden, kijk eens naar Frankrijk, daar ga je alleen naar een bejaardenhuis als het thuis echt niet meer gaat. (bv. als iemand dement wordt, of op een andere manier een tikkie knots).
Toch horen opa’s en oma’s ook in ons land er echt bij.
Misschien is dit een goede gelegenheid om een "oma- dag" in te voeren. Maak met de kinderen iets voor hun oma, of hun opa.
4. Dit evangelieverhaal kun je vrij eenvoudig naspelen, er is wel een hoeveelheid oude lakens of verband voor nodig, om de "dode" in te draaien. De baar is gemakkelijk te maken met twee stevige stokken en stevig touw ( dat oranje, dat op de boerderij overal voor gebruikt wordt). Volg de instrukties van de tekening.
Dit hoeft geen " stille" begrafenis te zijn, want in die tijd werd er hardop gehuild, en een heleboel herriegeschopt.
De mensen hoefden zich niet in te houden of te schamen omdat ze verdriet hadden. Ze lieten zich gaan en mochten hun gevoelens gewoon uiten.
5. Als vervolg op punt 4. of eraan vooraf , of terwijl je het aan het spelen bent, kun je eens met de kinderen erover praten, wat zij zien aan verdriet. Ook over wat ze niet zien. Ook over wat ze leren : "flink zijn" , zijn ze het daar helemaal mee eens, of vinden ze het soms best fijn om zich eens eventjes te mogen laten gaan.
Misschien hebben ze wel eens zo een uitzending over alternatieve therapieen gezien, daarbij valt het op dat mensen vooral, zich moeten laten gaan!!!!!! (Het lijkt er in onze kultuur veel op, dat je je alleen mag laten gaan als je er voor betaald hebt!!!!)
Mensen lopen dus vaak met maskertjes op : echte, soms dragen ze zonnenbrillen (zelfs met spiegelglas) , ze verstoppen zich achter een laag make-up .
6. Maak met de kinderen maskertjes die passen bij een begrafenis. Maak er ook een paar die passen bij een wonder.
Maak ze ofwel van tekenpapier (dit gaat vlug), of maak ze papier-machee, dit kost veel meer tijd en kan niet in een bijeenkomst afgewerkt worden. In twee gaat het prima.
Benodigdheden: ballonnen ( dit is de ondergrond waar het masker op gemaakt wordt. ), stijfsel (dit is het goedkoopste plakmiddel, gaat prima!) , oude kranten, die je aan repen moet scheuren, en w.c.-papier.
Blaas de ballonnen op. Plak hier de krantenrepen overheen met stijfsel ( die wel goed afgekoeld moet zijn, want aan warme stijfsel kun je je lelijk verbranden) . Bepaal van de voren waar de oven en de mond moeten komen en laat die vrij. Met een propje krant vorm je een neus, die je er met repen weer op vastplakt. Voor de laatste laag, de fijne afwerking, gebruik je w.c.-papier. Er kunnen ook oren aan, wratten op etc.etc. Laat het geheel een weekje drogen. Laat dan de ballon leeglopen. Pas eventueel met een mesje de ogen aan en........beschilder het masker.
Terwijl kinderen met hun handjes bezig zijn, kun je fijn verhalen voorlezen. (Schakel wel wat extra hulpkrachten in, want het is best bewerkelijk.)
7. Er bestaat ook nog een balspel dat heet : Bloot is dood! Het is een soort trefbal (zelfde regels) met dit verschil, dat wie getroffen wordt op zijn blote huid (niet het gezicht, gebeurt dat toch dan krijgt het kind drie extra kansen) dan is de persoon dood, en moet op de grond voor dood gaan liggen.