Omdat de vader en moeder van Jan
dit jaar niet
van plan zijn, echt op vakantie te gaan, gaan ze met de hele club een
dagje naar de Efteling. Met z 'n allen in het busje, dat is al erg
leuk. De jongens vechten wie er voorin mag.
Peter doet daar niet zo van harte aan mee. Hij voelt zich nog steeds
een beetje anders dan gewoon, ná zijn laatste, hele stomme streek. Tot
overmaat van ramp; hebben de andere kinderen hem toen ook nog zien
huilen. Nu weten ze allemaal dat hij niet zo echt stoer is als hij zich
altijd voordoet. Nee, het haantje de voorste zijn is er even een beetje
af. Hij vindt het dan ook prima dat Bart voorin mag zitten.
In de Efteling gaan ze eerst naar de Python, dan hebben ze dat
tenminste gehad. Soms is het daar zó druk, dat als je te laat gaat, je
niet eens aan de beurt komt. Dat zou jammer zijn, Marja en Magda zijn
het daar niet zo mee eens, zij durven er echt
niet in. Dat ding gaat hen veel te hoog en veel te hard. Zij blijven
met Jan z 'n moeder gewoon lekker op de grond.
Bart probeert natuurlijk weer eens voor te kruipen, maar wordt door
een stel grotere jongens terug gestuurd. Nu maar wachten tot ze aan de
beurt zijn. Dan is het zover. Ze kruipen in het karretje en tjoeken
langzaam naar boven. Het is toch wel heel hoog. Bart krijgt er een
beetje last van z'n maag van. Als ze over het hoogste punt heen zijn,
gaat het ineens heel snel. Ze gillen zo hard als ze kunnen, want dat
hoort erbij. Eerst gaan ze over de kop en dan volgt een soort
kurkentrekker.
O,o, Bart wordt steeds witter om zijn neus. Gelukkig zijn ze er al weer
en hij stap vlug uit. Hij voelt zich vreselijk ziek en zou het liefst
naar huis gaan.
Marga en Magda die hebben staan wachten, zien dat het met Bart niet
best is. Ze nemen hem tussen zich in en houden hem vast. Dat is maar
goed ook, want hij voelt de grond onder hem draaien.
De meisjes nemen hem mee naar de toiletten en stoppen Bart met z 'n
hoofd onder de kraan. Dat doet goed. Het draaien wordt al minder.
Opgelucht haalt Bart adem.
"Hoe wisten jullie dit ? Dat dit helpt ?"
"Ik ben ook een keer in z'n ding geweest. Toen was ik met mijn vader en
moeder naar een pretpark. Daar werd ik vreselijk ziek van. Mijn moeder
heeft me toen ook met mijn hoofd onder de kraan gestopt en dat hielp",
antwoordt Magda.
"Ik wordt al ziek van een gewone schommel," zegt Marja, "daarom gingen
wij niet mee!" "Ik kan ook niet zo goed tegen schommelen", bekent Bart
kleintjes. "Waarom ging jij er dan in ?", vraagt Magda, "dat is toch
stom!" "Ik kan me toch niet laten kennen, tegenover de anderen." "Dus
jij hebt het er voor over om ziek te worden, omdat je stoer wilt doen.
Jij bent niet wijs !" zegt Marja een beetje boos.
Intussen is het hele groepje weer
bij elkaar,
de andere twee jongens zien er ook niet erg gezond uit. De enige die
nergens last van heeft is Vera. Vera vraagt maar niet of ze nóg een
keertje in de Python zullen gaan.
Ze zegt: "Zullen we nu eerst het sprookjesbos gaan bekijken?" Dat lijkt
iedereen een goed idee. Vera loopt bij Peter en vraagt hem waarom hij
die dag zo stilletjes is. Dan vertelt Peter dat hij bang is dat Vera en
de anderen hem maar een kinderachtige knul vinden.
"Waarom," zegt Vera, "iedereen is wel eens erg bang, of erg verdrietig.
Wij vinden jou gewoon een fijne vriend." Peter moet daar nog even over
nadenken. "Denk je dan dat de anderen er ook zo over denken ?"
"Natuurlijk", zegt Vera, "we zijn gewoon een groepje vrienden en dan
hoef je voor elkaar niet stoer te zijn." "Nee", antwoordt Peter,
"eigenlijk waren Marja en Magda daarnet het flinkst, die durfden
tenminste te zeggen dat ze niet in de Python durfden". "Ja, en ze
hielpen Bart ook nog!" beaamt Vera, :"ik had het niet eens gezien, dat
Bart ziek was."
"Soms is dus de een ergens goed in en soms de ander", vindt Peter, "we
moeten dus eigenlijk niet in alles goed willen zijn." "Nee," zegt Vera,
"soms moeten we gewoon iets aan een ander overlaten." Dat is het
laatste wijze woord die dag, want in het park valt zoveel te zien en te
beleven, dat de kinderen alles vergeten. Ze spelen, rennen en gaan
overal in. Het is die avond een heel rustig groepje dat in de bus naar
huis gaat.
Jezus houdt van de kinderen.Matheus 18 1-14, Marcus 9 33-37,
Lucas 9, 46-48.
Jezus laat zien dat een kind voor Hem heel belangrijk is.
Kinderen voelen meestal haarfijn aan wie echt iets voor hen betekent en laten zich niet van de wijs brengen door imponerend gedrag. Helaas gaat dit meestal alleen op in hun verhoudingen met volwassenen; onderling overheersen kinderen met macho-gedrag nog al eens
Bij dit onderdeel kun je weer de groep als uitgangspunt nemen, wie overheerst er in die groep? Waarom overheerst dit kind?
Vinden de anderen het prettig? Waarom? Vinden ze het niet prettig?
Waarom?
Houdt dit gesprekje kort!!! Durf je het niet aan, dan niet aan beginnen.
Molensteen.
Ga na of de kinderen zo’n steen wel eens gezien hebben (misschien
bij de voorbereiding op de Eerste Communie).
Je kunt vertellen, maar ook laten zien, dat je tussen twee gewone
platte stenen graan kunt malen. (Buiten doen, dit wordt een rommeltje).
Eventueel van het meel een deeg maken (wat water en zout erbij) en
bakken. (dit is de oudste vorm van brood - zonder gist).
Wie het heel avontuurlijk wil maken, kan een hout vuurtje stoken, daar
een platte steen, gloeiend heet in laten worden en dar op het "brood"
bakken.
Zoiets valt natuurlijk ook met een barbecue te regelen!
Kreatief.
Schilder samen een rechte weg met alle kinderen van de groep erop. (silhouetten b.v.). Naast de weg een stelletje "hote metoten" die wijzen naar verkeerde dingen! (Drugs, alcohol, tabak, etc.)
1) Wat vinden jullie van het Evangelieverhaal ? Wie kan 't in 't
kort na vertellen ?
2) Vinden de kinderen elkaar erg belangrijk ? (verhaal naar de Efteling)
3) De apostelen knokten onderling ook om de eer en om wie van hen het
belangrijkste was. Wat zegt Jezus hierover ?
4) Waarom vindt Jezus kinderen het belangrijkst ?
5) Wie vind jij het belangrijkste in het verhaal ?
Suggestie: Zoek de tekst van de "rechten van het kind" eens
op.
Welke organisatie behartigt de belangen van kinderen over de hele
wereld. Unicef....
Loop voor Unicef kennen jullie dat ?
Europa kinderhulp (helpt kinderen om eens een fijne vakantie te hebben
in ons land)
Misschien kennen jullie nog meer organisaties ?
6) Over welke misdaden t.o.v. kinderen hoor je tegenwoordig veel.
7) Hoe zou de wereld - Nederland - veiliger voor kinderen gemaakt
kunnen worden?
Suggestie: doe iets voor kinderen die het heel moeilijk hebben. Weet je iets ?
Suggestie: spelletje dat door de kinderen zelf ook vaak spontaan gedaan wordt.
We vragen: Wie is de grootste/kleinste ? Wie heeft de
langste/kortste haren ? Wie woont in het mooiste huis ? Wie heeft de
meeste kinderen/mensen thuis ? Wie is de knapste van de klas ?
Daarna: Daarmee kunnen we heel lang doorgaan hè. Je vindt het fijn als
je een uitblinker bent, als je opvalt. Het zijn dingen die leuk voor je
zijn ! Maar wat als je niet de grootste, knapste, leukste etc. bent???
Hoe belangrijk is het voor je de beste te zijn? Kun je ook op
andere manieren de beste zijn ? Leggen jullie dat eens uit. Maak
eventueel een dubbele lijst, en noteer wat de kinderen opnoemen.
Wellicht vind je hier ook aanknopingspunten om bij de vredesweek te
gebruiken.
AFSLUITING (voorbeeld)
We hebben gepraat over grote mensen die soms heel klein kunnen zijn, en over kleine mensen die soms heel groot kunnen zijn.
Doordenkertje: Alle mensen zijn uniek, daarom zijn we het geen van
allen!
(Iedereen is bijzonder !)