Een blinde gelooft. ( Lucas 18, 35 - 43 )
Een blinde bedelaar roept Jezus hulp in. Terwijl andere mensen hem
voorbijlopen, laat Jezus de man bij zich komen en schenkt hem zijn
gezichtsvermogen weer terug.
Doel: De kinderen leren dat gehandicapten een belangrijke plaats in de maatschappij innemen en serieus genomen moeten worden. Doet Jezus ook.
Op het eerste gezicht lijkt het of het evangelieverhaal en het
spiegelverhaal nu niet bepaald met elkaar te maken hebben. Toch wel: in
beide verhalen wordt iemand met een handicap - of dat nu een permanente
of een tijdelijke is - serieus genomen. Of je nu zelf om aandacht
schreeuwt of dat een andere dit klusje voor je opknapt, dat maakt in
feite niet zoveel uit. In beide gevallen wordt de nood van iemand
opgemerkt en wordt er op ingegaan op een prettige manier.
In de tijd van Jezus waren mensen met een handicap vaak dubbel
gehandicapt, want voor hen bestonden er geen voorzieningen. Ze waren
gedwongen om te gaan bedelen, om zo in hun levensbehoeften te voorzien.
Bedelaars stonden zeer laag in aanzien, hoewel zij er vaak niets aan
konden doen. We zien dan ook in het evangelie, dat Jezus heel vaak zich
het lot van bedelaars aantrekt en ons een spiegel voorhoudt: bedelen
moest niet nodig zijn, en je helpt deze mensen niet met ze een aalmoes
te geven, maar wel door hen te genezen, zodat ze weer op een normale
manier zelf kunnen werken.
Er staat nergens in het evangelie dat Jezus bedelaars geld geeft. De
enige die daar over praat is Judas (die Jezus verraden heeft).
Je zou dus best kunnen zeggen dat Jezus zijn tijd heel ver vooruit was,
want nu pas ontdekken wij dat de beste hulp is iemand te leren zichzelf
te helpen. Vooral op het gebied van de ontwikkelingshulp speelt dit
principe een belangrijke rol.
1 Blind zijn is erg, en in de tijd van Jezus waren er veel blinden. Om de kinderen te laten ervaren wat dit betekent, zou je gewoon met een spelletje kunnen beginnen : "Blindemannetje".
Ook het betasten van voorwerpen met een blinddoek voor en dan raden wat het is, werkt heel verhelderend. Om ze te laten ervaren dat niet alleen het tasten, maar ook de reuk een belangrijk orgaan is dat informatie verschaft, kun je ze hetzelfde ook geblindoekt laten doen, maar dan aan verschillende dingen laten ruiken. Ook hiervan kan je een spel maken, door alle kinderen tegelijk te blinddoeken en bij te houden wie wat herkent.
2. De blinde heeft in het "volwassen evangelie" ook een naam; hij heet Bartimeüs, wat gewoon zoon van Timeüs betekent. De mensen hadden in die tijd nog geen achternaam, ze werden zoon, of dochter van genoemd. Een heel normaal verschijnsel, want ook onze achternamen zijn vaak op deze manier ontstaan.
Laat de kinderen eens naar hun eigen achternaam kijken en
misschien vinden zij daar ook een eigennaam in.
(doel hiervan: het evangelieverhaal naar onze tijd te plaatsen door
iets te herkennen!)
3. Bartimeus sloot zich dus ook aan bij de groep leerlingen. Deze
groep was veel groter dat alleen maar de apostelen. Bij die groep
hoorden ook vrouwen die voor Jezus en de leerlingen zorgden. De groep
groeide dus.
Zo verspreidde Jezus zijn blijde boodschap. De kinderen die meedoen met
het Stap voor Stap projekt zijn dus ook "leerlingen" van Jezus; praat
hierover eens met de groep.
Vertel ze ook dat er momenteel nogal wat bewegingen zijn die van Jezus een soort modeverschijnsel maken; dat zie je in Amerika veel, maar de E.O. kan er ook wat van! Leer ze dus uitdrukkelijk dat het volgen van Jezus, niets zwijmeligs is, maar dat er een heleboel nuchterheid en gezond verstand bij komt kijken.
Bedenk met de kinderen eens een slogan en werkt die uit op papier met de redenen waarom ze leerling van Jezus willen zijn.
4. Jezus deelde nooit handtekeningen uit. Waarom doen mensen dat wel?
Wat houdt een handtekening in? Hebben de kinderen er al een? Mag
je een handtekening van iemand anders zomaar namaken?
Hebben zo soms al eens een handtekening van een beroemde persoon
gekregen?
De eerste christenen hadden ook een soort handtekening, de vis (ichtus)
die zag er zo uit:
Deze tekening werd gebruikt om elkaar de weg te wijzen, naar schuilplaatsen; het was ook een geheim teken, waaraan ze elkaar herkenden. De christenen in Rome zijn heel erg vervolgd. Dit was dus een soort geheimschrift. Als mensen onderdrukt worden, zowel om hun geloof als vanwege een oorlog, dan wordt er altijd geheimschrift gebruikt. Dit zijn codes en soms is het heel moeilijk om die te "kraken"; dat moet je dus echt zien.
Verdeel de groep in kleinere groepjes en geef ze een briefje waarop een code staat bijv. een cijfer-code [ a=1, b=2 etc.... Dit kun je ook moeilijker maken door a = 15 , b = 16 etc.]. Laat ze voor elkaar een boodschap opstellen in geheimschrift, daarna worden de boodschappen geruild en moeten ze ontcijferd worden. Je kunt dan wel de fraaiste boodschappen verwachten.
5. Je kunt ook met de kinderen eens praten over wat zij de beste popgroep vinden of, wie de beste zanger of zangeres en.....waarom? Zorg dat je zelf van tevoren een paar muziek - jeugdblaadjes hebt doorgewerkt, zodat je op de hoogte bent waarover ze het hebben. Desnoods zet je een paar dagen, vrijwillig, verplicht M.T.V. aan. Dan ben je weer helemaal op de hoogte van wat er leeft.
De "Madeliefjes " bestaan niet, maar de "Heideroosjes" wel. Die hebben een lied uitgebracht waarin ze zingen over verbroedering met de Duitse jeugd. Op het eerste gehoor klinkt het erg rauw, maar als je eens goed naar de tekst kijkt, zit er een heel goede boodschap in. Misschien kun je aan een C.D. of een bandje komen waar dit lied op staat en het met de groep beluisteren.
6. Jericho ligt bij een bron, want alle oude steden in Israël zijn
gebouwd op plaatsen, waar een bron was. Zonder water konden mensen niet
leven. Jericho ligt in een oase in de woestijn van Judea. Ook dat is nu
nog duidelijk te zien; er zijn daar veel dadelpalmen en als je uit het
dorre droge landschap van de woestijn komt, is dit echt een verademing.
Een oase is een term die nogal eens gebruikt wordt.
Wat bedoelt men met een oase van rust??????
Je zou kunnen stellen dat een kerk een oase van rust is in een heel gejaagde wereld. Dit zou je duidelijk kunnen maken, bijv. voor bij een viering, door samen met de kinderen palmbomen te maken (hoeft niet van duur karton, ook palmbomen van oude kranten zijn mooi om te zien.)
Eerst rol je van kranten een stam, laag over laag, waarbij de onderkant steeds in franjes geknipt wordt. Goed vastplakken!!!! De bladeren verstevig je eventueel met wat dun ijzerdraad. Als je het helemaal echt wilt maken, hang er dan wat dadels in. Tegenwoordig hangen er allemaal plastic zakjes in de palmbomen om zo te voorkomen dat de vogels de dadels opeten.
7. Je kunt het natuurlijk ook in het klein doen en een miniatuur oase maken, kompleet met bron en bomen.
8 Ook dit bijbelverhaal leent zich er prima voor om met een toneelstukje uitgebeeld te worden.