Alle beetjes helpen!
Een creatieve middag.
De kinderen hebben pech, want het weer is omgeslagen. Al twee dagen
regent het. Op t.v. zeggen ze dat het de volgende dagen ook zal
regenen. Vera had gekeken, want eigenlijk wilden de kinderen nog een
fietstocht gaan maken, maar met zulk weer is daar geen lol aan. Behalve
naar het 'weer", heeft Vera ook een reportage over kinderen in
oorlogsgebied gezien. Van deze reportage is ze diep van onder de
indruk. Ze vertelt de anderen die allemaal bij Vera in de schuur
zitten, wat ze gezien heeft. "Wat ellendig," zegt Marja, "die kinderen
hebben dus niets meer!!! Geen speelgoed, geen vriendjes, wat zullen die
zich vervelen! Kunnen wij iets doen om het voor hen een beetje
plezieriger te maken?" vraagt Peter. "Daar zit ik ook over na te
denken, want ik vind het eigenlijk niet eerlijk: wij hebben alles en
zij hebben niets, "zegt Vera. "Nou ja, alles," komt Bart ertussen, "wij
hebben rotweer. en dat is ook geen pretje." "We hebben elkaar toch en
we kunnen binnen ook iets doen," vindt Magda.
"We kunnen niet eens gaan bouwen
bij de
boomhut," moppert Bart verder, die er de smoor over in heeft dat het
alweer regent. "Scheid toch uit met dat gezeur," zegt Jan, "ik ben het
met Peter eens, dat we eens moeten denken, of wij niet iets kunnen doen
voor die kinderen die niets hebben. Misschien is dit regenweer daar wel
heel geschikt voor. Misschien kunnen we iets leuks voor ze maken!" "Een
tekening," zegt Magda. "Daar hebben ze niets aan, "vindt Peter, "met
een tekening kun je niet spelen." "Maar als we die tekening nu eens op
een stukje triplex maken. Dan kunnen de jongens dat in stukjes zagen en
dan heb een puzzel," zegt Vera. "Leuk dan ga ik tekenen." zegt Magda
enthousiast, "heb jij verf die niet afgeeft?" Vera gaat op zoek. Ze
vindt een paar busjes verf, die haar vader gebruikt heeft om het
tuinhek te schilderen. "Wacht eens." zegt Bart. "Wij hebben thuis een
heleboel van die busjes staan, die ga ik wel even halen! Hij rent weg
en springt op z'n fiets. "Ben benieuwd, waar die mee terugkomt," zegt
Peter, die niet zo heel veel vertrouwen heeft in Bart.
Vera heeft intussen een paar mooie triplex platen gevonden. Ze poetst
het stof eraf en Magda begint te tekenen. "Niet al te ingewikkeld hè,"
zegt Jan, "wij willen helpen met inkleuren en zó goed als jij, kunnen
wij dat toch niet." Magda tekent ijverig verder. Het worden leuke
voorstellingen: een paar beren, Mickey Mouse, gansjes in een wei. Daar
komt Bart aan. Hij heeft een kratje vol kleine busjes bij zich. Alle
kleuren zijn erbij! Gelukkig heeft hij ook kwasten meegenomen. "Brrrr",
zegt Jan, "wat stinkt die verf. We kunnen de kwast zeker niet met water
uitspoelen." Dat blijkt alleen met terpentine te gaan. Aan het einde
van de middag hebben de kinderen ieder een tekening geschilderd. Het is
echt heel mooi geworden, maar......... nog lang niet droog. "Dan maar
morgen beginnen met zagen," zegt Peter, "anders wordt alles
beschadigd." De volgende dag zijn de kinderen al weer vroeg bij Vera.
Alleen Bart ontbreekt. "Die zal nog wel in bed liggen," zegt Marja.
De "puzzels" zijn goed droog geworden. Magda tekent er lijnen op, die
moeten ze volgen bij het zagen. Dan lijken het échte puzzels. Peter
begint met de eerste. Dat valt tegen. Het is moeilijker als hij gedacht
had. Jan is er handiger in: hij gaat zagen en laat Peter de stukjes
vasthouden en opvangen, want die mogen niet beschadigd worden.
Intussen zijn de meisjes doosjes
aan het
maken. waar straks de puzzels in moeten. De doosjes worden mooi
versierd, zodat het echte kadootjes worden. Ze werken, zó een uurtje
door en nog steeds is Bart er niet. Dat is vreemd! Marja biedt aan om
even te gaan kijken waar hij blijft Ze fietst weg en komt na een
kwartier terug, zonder Bart. "Hij mag de deur niet uit," vertelt ze,
"hij heeft weer eens straf!! "Waarvoor, vraagt Peter, "wat heeft hij nu
weer uitgehaald?" "Er was iets met die verf. die hij thuis gehaald
heeft", antwoordt Marja, "die was van zijn vader, voor zijn
modelscheepjes."
De vader van Bart bouwt in zijn vrije tijd veel scheepsmodellen en
heeft daarvan al een hele verzameling. "Die verf hadden we dus niet
voor de puzzels mogen gebruiken," zegt Vera, "Jammer, maar de meeste
busjes zin leeg! "Niets aan te doen," vindt Peter, "we hebben mooie
puzzels, en daar zullen die kinderen vast blij mee zijn." "Hoe komen
die puzzels bij die kinderen." vraagt Magda. "Die bewaren we gewoon tot
Sint Maarten, dan wordt er altijd speelgoed ingezameld, voor kinderen
in arme landen," zegt Jan. "Leuk, dan kunnen we er nog veel meer
maken," zegt Magda, "maar dan nemen we wel andere verf! Als we wat er
over is nu eens gauw terug brengen, dan mag Bart misschien vanmiddag
wel komen!" "We doen wat terpentine bij de verf, dan lijkt het of de
potjes nog bijna vol zijn," zegt Peter! Hij begint de blikjes open te
maken. Jan pakt de fles terpentine en schudt daarvan iets in ieder
blikje. Zo ziet het er weer aardig uit. Ze doen de blikjes in de krat
en gaan samen naar het huis van Bart. Bart's vader is niet thuis. Zijn
moeder is heel blij dat de verf terug is. Bart mag met z'n vrienden mee
en zó is alles weer op z'n pootjes terug gekomen. Of Bart's vader erg
blij zal zijn, dat blijft een vraag!
EVANGELIEVERHAAL:
Rijk en arm.(Marcus 12 41-44,en Lucas 21 1-4)
Jezus vindt dat de arme weduwe veel en veel meer offert dan de rijke
die meer geld geeft.
Voorbereiding
Doel:
Het leren dat rijk en arm geen waardeoordelen zijn. Het vertelt
alleen iets over de hoeveelheid geld die iemand heeft, niet
over zijn persoon. Jezus vindt dus dat de arme vrouw veel meer gegeven
heeft als de rijke man. Als je zoiets omrekent in procenten kun je de
kinderen laten zien dat dat zo is. (rekenmachientjes meenemen!) Het is
natuurlijk dé gelegenheid om creatief aan de gang te gaan want in
Overloon bestaat de gewoonte met St. Maarten speelgoed te verzamelen
voor kinderen in Polen of Roemenie, maak iets wat bruikbaar is en er
leuk uitziet. Je kunt ook de kinderen een eigen "merk" laten ontwerpen
voor zelfgemaakte kleding; voor 2-de hands kleding; voor goedkope
kleding.
Verwerking
Opdrachten / vragen / suggesties
1) Wat vind je van het Evangelieverhaal? Kun je 't in 't kort
navertellen?
Suggestie: Vertel het verhaal en laat het naspelen terwijl je
het vertelt!
2) Wat gebeurt er als je terpentine bij modelbouwverf gooit?
3) Wat had Bart moeten doen, vind je?
4) Weten jullie landen waar kinderen het moeilijk hebben? Of bij je
in de buurt?
Suggestie: Laat de kinderen ook iets maken voor kinderen in
oorlogsgebieden. Misschien weten ze iets anders te bedenken dan een
puzzeltje. Zorg ervoor dat het iets is wat ze zonder veel hulp zelf
kunnen maken!
5) Wie heeft in het Evangelieverhaal het meeste gegeven, de rijke
man of de arme weduwe? Dit kan een leuke discussie worden! Waarom vindt
Jezus dat die arme weduwe meer gegeven heeft dan de rijke man ? Zij
jullie het daarmee eens?!?
6) Vinden jullie het nodig dat kadoos altijd heel duur zijn?!?
7) Vinden jullie het nodig dat kleding heel duur is of van een
bekend merk is? Is dat echt zo belangrijk?!?
Suggestie: gesprek over "merkkleding" Je kunt de parabel
doortrekken: eigen gemaakte kleding is kostbaarder dan gekochte kleding
omdat daar inspanning, betrokkenheid en veel tijd en liefde in zit!
Suggestie: Op de tafel staan drie pakjes. Het één is groot en
verpakt in mooi pakpapier. Het is ander is iets kleiner en verpakt in
bruin pakpapier. Het derde is het kleinst, maar ook verpakt in een mooi
papiertje met een lintje of strikje/bloempje. Laat de kinderen bij het
begin van de bijeenkomst een pakje uitkiezen. Leg het weg en noteer wie
wat heeft uitgekozen! Ze mogen allemaal kiezen uit deze drie pakjes! Na
het kringgesprek kun je erop terugkomen. Waarop was hun keuze
gebaseerd? Waarom groot/mooi/kleinste? Om beurten pak je ze uit. Eerst
het grootste. In dat pak zit een strook waarop staat MISPOES. In het
tweede b.v. OOK AL MIS. In het derde pakje zit iets dat aan alle
kinderen uit te delen is. Denk hierbij aan een plaatje of boekenlegger
met daarop een bepaalde tekst of spreekwoorden zoals: WIE GOED DOET,
GOED ONTMOET! of: WIE GEEFT WAT HIJ HEEFT IS WAARD DAT HIJ LEEFT, 5
MINUTEN HULP IS BETER DAN 10 DAGEN MEDELIJDEN. Er zijn weet je nog wel
meer spreekwoorden die hier van toepassing zijn. Het is leuk als ze
allemaal zelf een spreuk krijgen!
Gebedje God, U kijkt niet naar de buitenkant, hoe wij er
uitzien, en hoe goed wij ons proberen te gedragen. Nee U kijkt naar de
binnenkant, naar ons hart en kijkt met hoeveel liefde wij iets doen.
Gebedje: Leer ons geven met ons hart, dat openstaat voor
mensen die hulp nodig hebben. - Leer ons geven met handen, die ons hart
volgen in alle eerlijkheid en oprechtheid. - Leer ons gewoon en
vriendelijk met elkaar omgaan zoals ook Jezus, ons grote voorbeeld, dat
deed! Dan worden ook wij mensen naar uw hart naar wie U met liefde kunt
kijken. AMEN
8) Oorlog-vrede is natuurlijk een goede aanleiding om te praten over
vredespogingen. a) Vinden jullie het zinvol dat soldaten van de V.N.
(Verenigde Naties) "vrede handhaven"? b) Zijn er nog andere manieren om
vrede te brengen. c) Hoe zou je kunnen voorkomen dat er oorlogen
uitbreken?
Suggestie: Vertel over vredesbewegingen Pax Christi, Amnesty
International, enz, te veel om op te noemen. Ghandi, Martin Luther
King, demonstraties tegen kruisraketten bij Woensdrecht etc.
Suggestie: Bezoek het oorlogsmuseum met rondleiding. (Dit
alléén wanneer de kinderen in groep 8 van de basisschool zitten) Of
laat ze in de nieuwe expo-hal de muurkrant gaan bekijken! (Europasjes
v.d. Rabobank meenemen en even van tevoren een afspraak maken met de
educatieve dienst !)