Jan komt met, duidelijk, een binnenpretje op
school. Het is hem aan te zien, dat hij zich ergens op verheugt. Zijn
vriendjes en vriendinnetjes proberen in de klas tevergeefs er achter te
komen, wat hij heeft. In de pauze stormen ze dan ook naar Jan toe. Dan
komt de aap uit de mouw: Jan heeft gisteren van een aardige tante, die
op bezoek was uit Amsterdam, een leuk cadeautje gehad. Vier zakken maïs
om te poffen! Nu kunnen ze popcorn maken. Tante heeft wel gezegd dat
hij zijn moeder moest laten helpen, maar dat vindt Jan niet nodig; daar
komen ze met z'n allen wel mee klaar. Gelukkig dat het woensdagmiddag
is, dus kunnen ze dat fijn bij de boomhut klaar gaan maken. Magda
belooft een grote pan mee te nemen, Vera neemt een pakje boter mee,
Marja zorgt voor wat zout en suiker en Peter neemt zijn campinggasje
mee. Jan neemt uiteraard de maïs mee. Bart is gelukkig ook weer van de
partij, hij is al veertien dagen uit het ziekenhuis en zijn
hersenschudding is helemaal genezen. Het lijkt wel of hij een beetje
rustiger is geworden. Sjoerd brengt limonadesiroop mee, zijn moeder is
zo blij dat hij vrienden heeft, waar hij mee op kan trekken, dat ze een
voorraad lekkere siroop gekocht heeft. Die staat in de kelder en als
het nodig is mag Sjoerd die zomaar meenemen. Hij moet wel de voorraad
in de gaten houden en als de bussen bijna op zijn, mag hij dat op het
boodschappenlijstje in de keuken zetten. De drinkwatervoorziening is
uiteraard het pakkie an van Jan, want die heeft een viskar achter de
fiets.
Voordat de eerste lading popcorn
op de jas
belandt heeft Magda nog een grote plastic zak gevonden. Die legt ze op
de jas, nu wordt deze ook niet zo vies. Binnen de kortste keren ligt er
een hele berg op de jas en.......het lijkt wel of er geen einde aan
komt, de pan loopt nog steeds over en de kinderen moeten ontzettend
hard werken om deze popcornovervloed een beetje bij te houden. "Bart,"
vraagt Peter, "ging dat bij jouw moeder ook zo?" "Nee," zegt Bart,
"daar bleef het spul in de pan en we kregen iedere keer een klein
beetje." "Dus toch," kreunt Jan, "we hadden het toch met kleine beetjes
tegelijk moeten doen. Enfin, dat weten we dan voor de volgende keer."
Intussen blijft de popcorn springen en op de jas van Vera ligt een berg
van bijna een halve meter. "O, hoe krijgen we dat ooit op," vraagt
Magda, die best van popcorn houdt, maar dit lijkt haar toch wel een
beetje erg veel. "Hebben we geen zakjes, dan kunnen we wat overblijft
bewaren en morgen mee naar school nemen," zegt Peter. "Mijn moeder
heeft een rol boterhammenzakjes liggen," zegt Marja, "die wil ik best
even gaan halen." Ze holt naar haar fiets en rijdt vlug weg. Als ze
tien minuten later terug komt, met zakjes, is de berg weer gegroeid en
is de pan nog niet leeg. Marja heeft een grote lepel mee gebracht en
begint popcorn in een zakje te doen. Ze doet er een beetje suiker bij
en knoopt het zakje dicht. Omdat het geplof een beetje minder begint te
worden en de jongens met hun schepnetten het wel bij kunnen houden,
komen ook Magda en Vera helpen met zakjes vullen. Dan ineens, een
laatste plof en......dan is de pan leeg. Peter draait het gas uit en
gaat languit op de grond liggen. Jan "ploft" naast hem, want o, wat
zijn ze moe. Popcorn maken is een vermoeiende bezigheid, vooral als je
dat op de manier van Bart doet. Sjoerd en Bart zijn druk bezig om zeven
bordjes met popcorn te vullen. "Wat wil jij er op, Vera," vraagt Bart.
"Ik wil een heel klein beetje suiker, maar dat doe ik er straks zelf
wel op," zegt Vera, wijs geworden na het kookadvies van Bart. "Dan doen
jullie het allemaal maar zelf," zegt Sjoerd, "dat lijkt me veel
handiger." "Zullen we eerst eens wat drinken, want van dit harde werken
heb ik een boel dorst gekregen," zegt Jan. Bart klimt de boomhut in, om
daar de bekers te halen, want die nemen ze niet meer mee naar huis.
Iedereen krijgt een beker limonade en........eet er popcorn bij. Die
smaakt best lekker, maar zo lekker om die hele berg op te eten, dat
ziet niemand zitten. Als ze genoeg gehad hebben, gaan ze maar weer eens
aan het werk. Nu houden de jongens de zakjes op, en de meisjes vullen
ze, zo gaat het best vlug. Maar ze zijn bijna een uur bezig voordat
alles opgeruimd is. Nu ligt er een berg zakjes popcorn. "Hoe moet dat
nu weer," zegt Magda? "Dat is helemaal niet moeilijk," antwoordt Jan,
"We stoppen gewoon alles in de kar en dan breng ik morgen de kar mee
naar school. Onder de pauze kunnen we dan mooi de boel uitdelen." Samen
pakken ze de kar in, die echt tot de rand toe vol zit. Dan ruimen ze de
rest van de spullen op en hebben nog een poosje tijd voor een partijtje
voetbal. Nu ja, voetbal, het lijkt meer op rugby, want ze zijn steeds
de bal kwijt en stoeien en plagen elkaar meer dan dat ze tegen de bal
schoppen. Tegen halfzes gaan ze reuze moe, maar zeer tevreden naar huis
en verheugen zich op de gezichten van de kinderen op school, morgen
onder het speelkwartier. De volgende dag is het een feest, iedereen is
erg blij dat Bart niet wist hoe je feitelijk popcorn moet maken. Ook de
meester krijgt een zakje en deze belooft de volgende dag met het goede
recept te zullen komen, want zijn vrouw kan het heel goed en........dan
mogen ze het nog eens doen.
Hongerigen worden verzadigd.(Lucas 9, 10 - 17.)
Dit is het bekende verhaal van de "wonderbare broodvermenigvuldiging".
Hoewel er maar een paar broden en vissen voorradig zijn, blijkt er
genoeg te eten te zijn voor iedereen als ze samen delen.
Deze wonderbare broodvermenigvuldiging zou plaats gevonden hebben in Karmi'el. Dit plaatsje ligt halverwege Kafarnaüm en Akko. Jezus was waarschijnlijk op weg naar Kafarnaüm. Het zich even terug trekken deed hij meestal op hoge plaatsen: op een heuveltop of op een berghelling. Dit is natuurlijk logisch, want de meeste mensen woonden in de dalen, omdat daar waterbronnen gevonden werden.
Op een bergtop was geen water, dus daar ging je niet wonen....dus was het daar lekker rustig. Het hele landschap van Israël wordt bepaald door heuvel, dal en...bergen op de achtergrond. Ook de woestijnen zijn een compleet heuvellandschap. Bijv. de woestijn van Judea bestaat meer uit rotsen dan uit zand. Omdat dit bruinrode rotsen zijn en het zand dezelfde kleur heeft, zie je niet waar de rots begint en het zand ophoudt. Hier groeit echt niets. Alleen waar water is, groeit iets. Vandaar dat de bezorgdheid van de leerlingen best terecht was.
Het is goed mogelijk om dit wonder te verklaren, misschien hebben veel mensen eten bij zich gehad. Als je op reis ging, en dat was toen meestal lopen, het duurde dus lang, dan trof je toch minstens wat voorzorgsmaatregelen. Ook nu nog tref je deze gewoonte aan in de landen rond de Middellandse zee: wie op reis gaat, neemt een grote hoeveelheid voedsel mee.
Ook nu nog tref je soms de gewoonte aan om, wanneer je ergens gaat zitten picknicken, je eten te delen met wie er toevallig ook zit. (Het wordt wel steeds minder!)
Het gebaar van Jezus kan dus heel goed het startsein zijn geweest om samen te gaan eten en daarbij te delen wat je had. Brood breken is een normaal gebruik, je breekt er de stukken af die je wilt eten, gebruikt het om je bord schoon te dweilen en.....je raapt er stukjes groente en puree mee op. In Israël kennen ze nu het "pita brood," dit is hol (een soort dubbelgevouwen pannekoek); dat maak je open en dan stop je daar van alles in, je gebruikt het brood als een zakje (N.B.! ook frites krijg je in pita-brood!) Om dit alles naar binnen te werken, gebruik je je handen. Er komt geen mes aan te pas. Vandaar dat Mozes ooit de praktische wet heeft uitgevaardigd, dat men voor het eten zijn handen moest wassen!!!!!!!!
Het zou goed mogelijk zijn, dat ze na het horen van het verhaal over de "maïs- vermenigvuldiging" zelf deze vergelijking trekken. Stuur ze anders met wat vragen.
[Haal hierover van te voren informatie bij de bibliotheek, of sluit aan bij een actuele zaak, iemand die de kinderen kennen, die aan ontwikkelingshulp doet. Houdt goed de kranten in de gaten.]
Misschien weten de kinderen wel hoe het moet. Bespreek het eerst met hen, voordat je met het goede recept komt.
Laat de kinderen eens nadenken of ze nog meer broodsoorten kennen. Doe hier eventueel iets leuks (lekkers!) mee. (toastjes maken bijv. als je de popcorngeschiedenis niet ziet zitten!)
Hoe is dat in ons land? Wat vinden de kinderen hiervan? Maak hier een verkleedpartij van, laat ze voelen hoe het is alleen maar door een spleetje van je sluier te kunnen kijken. De neus en mond worden bedekt door een apart lapje, dat achter het hoofd vastgeknoopt wordt; daaroverheen wordt de andere sluier gevouwen.
Hierbij kan iets over emancipatie verteld worden. Bijv. dat vrouwen nog niet zo lang hetzelfde salaris als een man verdienen. Dat het heel bijzonder was toen de eerste vrouw toegelaten werd als studente aan de universiteit.
(meer informatie hierover bij de bibliotheek, maar ga er met de kinderen niet al te diep op in, want dan loop je de kans in een oeverloze discussie te raken). Nodig eventueel iemand uit die lid is van een "vrouwenraad".
Benodigdheden: wat graankorrels en wat rijstkorrels. 8 mikadostokjes.
Doe de graan- en rijstkorrels door elkaar op een schoteltje. Geef 4 kinderen, ieder twee stokjes. Geef ze een minuut de tijd om zoveel mogelijk graankorrels op een eigen schoteltje te krijgen. (Ze mogen er niet met hun vingers aankomen. Houd de tijd bij met een secondewijzer of een stopwatch.)