Dingen samen doen en toch ieder in zijn waarde laten!
Indringers in de boomhut !
Peter is vroeg wakker en hoe hij ook draait in z'n bed, hij kan niet
meer slapen. Het is veel te vroeg om lawaai te maken, zijn vader en
moeder slapen nog. Heel zachtjes kleedt hij zich aan en sluipt de trap
af. Hij smeert een paar boterhammen in de keuken en legt een briefje
bij het koffiezetapparaat dat hij naar de boomhut is. "Zo, dat vinden
ze straks wel !" denkt hij. Door de achterdeur gaat hij naar buiten en
pakt zijn fiets. Het is nog heel stil op straat, kennelijk slaapt
iedereen nog. Als hij bij de vijver komt, ziet hij tot zijn grote
verbazing een stel kinderen aan de overkant. Nee, dat kan toch
niet.....ze zitten bij hun boomhut !
Dat mag niet ! Daar zal Peter eens een stokje voor gaan steken. Hij wil
op zijn fiets stappen, maar bedenkt zich dan. Het is wél een heel stel
kinderen daar aan de overkant. Daar kan hij in z' n eentje weinig tegen
beginnen. Wat nu ! Hij kijkt eens op zijn horloge, het is half zeven.
"Dan moeten de anderen ook maar eens vroeg uit hun bed," bromt hij in
zichzelf. Hij draait zich om en fietst weer naar het dorp terug. "Eerst
de jongens maar wakker maken". Bij het huis waar Jan woont, raapt hij
een steentje op en gooit dat tegen het raam van Jan' s slaapkamer. Er
verschijnt een slaperig hoofd bij het raam. Jan kijkt verbaasd als hij
Peter ziet staan.
Vlug legt Peter uit wat er aan de hand is. Jan belooft gauw te komen en
dan Marja te gaan wekken. Peter fietst verder en maakt op dezelfde
manier Bart wakker. Dat duurt wel wat langer, die jongen slaapt heel
vast, maar na het vijfde steentje steekt ook Bart zijn hoofd uit het
raam. Hij moet Magda op gaan trommelen en nu hoeft Peter alleen nog
maar naar het huis van Vera. Die is al wakker en ze gaat meteen met
Peter mee. Samen fietsen ze weer naar de vijver. In de verte komt Jan
eraan met Marja. Op Bart en Magda moeten ze even wachten, maar dan is
de hele club weer bij elkaar. Wat moeten ze nu doen ??? Peter vindt dat
ze er maar direkt op af moeten gaan en het stel indringers uit hun hut
moeten gooien. Vera is het daar niet mee eens. "Laten we eerst eens
gaan kijken, wie die kinderen zijn en waarom ze in onze hut zitten",
zegt ze. Magda en Marja zijn het daar helemaal mee eens en ook Jan
voelt er meer voor om eerst maar eens te gaan kijken en pas dan een
paar meppen uit te gaan delen. Peter en ook Bart moeten zich neerleggen
bij dit idee. Ze gaan naar de hut en Bart en Peter gaan in de aanval.
"Hela", schreeuwt Peter naar boven, "wat moeten jullie in onze hut ?"
"In onze hut, in onze hut", horen ze als een echo vanuit de boomhut.
Dan steekt een sproetig kind zijn hoofd naar buiten. "Wij hebben die
hut eerlijk gevonden, nu is het onze hut." "Nietes", zegt Peter, "wij
hebben hem gebouwd". "Dat is heel aardig van jullie, maar wij hebben
hier vannacht geslapen." "Ellendeling, kom eens naar beneden als je
durft, dan zal ik je laten zien van wie die hut is !". "Als jullie niet
gauw komen, komen wij naar boven en dan zijn jullie zó beneden", doet
ook Bart een duit in het zakje.
Dit is toch wel heel overtuigend en
snel klauteren vier jongens en twee meisjes uit de hut naar beneden. Ze
zien er smerig en nat uit, net of ze net gezwommen hebben, maar zich
niet hebben afgedroogd. "Nou vertel eens", zegt Peter, "wat moesten
jullie daar boven ?" "Wij zijn hier in de buurt op vakantie en we
wilden een nacht samen op pad en toen vonden wij deze hut, mag dat soms
niet", antwoordt sproetenkoppie die duidelijk de brutaalste is van het
stel. "Als jullie ons dat nu eerst eens netjes gevraagd hadden", zegt
Peter. "Joh, dat kon toch niet", komt Vera er tussen, "ze weten toch
niet dat die hut van óns is, hoe hadden ze ons dat nu kunnen vragen".
Sproetenkop haalt opgelucht zijn schouders op. "Wie zijn jullie
eigenlijk en waar logeren jullie?, vraagt Vera. "Wij logeren in het
vakantiepark en we vinden het daar maar saai. Al die vakantieparken
zijn hetzelfde. Altijd maar tropische zwembaden. Bah, bah, niks aan. Je
mag daar niet eens hutten bouwen." Jan krijgt door zoveel onrecht toch
wel een beetje medelijden. Hij zegt: "Misschien kunnen jullie met ons
samen spelen, maar dan moeten jullie wél helpen om de hut nog mooier te
maken enne..... het blijft onze hut." "Als jullie dan maar wél doen wat
wij zeggen", mengt Peter zich er weer in, "want wij waren hier het
eerst en het is ons idee !!!" De zes kinderen vinden dat prima en ze
besluiten die dag samen aan de hut te werken en..............lekker te
gaan zwemmen. Want met z' n allen is ook wel weer eens gezellig !
EVANGELIEVERHAAL:
De arbeiders in de wijngaard.
(Matteus 20 1-16)
Voor Jezus maakt het niet uit of iemand lang of kort werkt, als hij
maar zijn best doet.
Voorbereiding
Doel:
Goed, slecht, vergeven, gaat deze keer nog een stapje verder:
je moet soms leren te aanvaarden dat al heb je meer gedaan dan
een ander,
die ander hetzelfde beloond wordt.
Jezus laat in het evangelie zien dat een inspanning
of die nu lang duurde of kort duurde, in feite evenveel waarde heeft.
Dit is natuurlijk een moeilijk gegeven en de kinderen zullen dit
beslist niet erg eerlijk vinden, maar...... als je samenwerkt kan nooit
iedereen precies hetzelfde doen en precies evenveel, de een is
langzaam, de ander vlug, de een heeft veel, de ander heeft helemaal
geen aanleg voor iets.
Bij samenwerken telt een gezamenlijk resultaat en dat wordt beloond,
dus kan het zijn dat een vreselijk veel gedaan heeft en een ander bijna
niets.
Dit is vrij gemakkelijk uit te leggen door een spel met ze te gaan
doen (gewoon trefbal werkt al!). Laat twee kinderen niet meedoen, maar
laat hen opschrijven welk kind, hoeveel ballen vangt, wie niet veel
doet en wie de ballen mist. toch verliest of wint het hele team!!
De volgende stap is het praten over gastvrijheid, dat zal nu al
een stuk gemakkelijker gaan.
Wijnbouw dit was vroeger een hels karwei , de
druivenstokken moesten eerst gesnoeid worden met de hand. Er moest
water naar de wijngaarden gebracht worden en de druiven werden met de
hand geplukt.
Dit bij een temperatuur van 40 graden!!!!! ( Nu gebeurt alles met
machines, ook het plukken) . de meeste wijngaarden bevinden zich in het
noorden in Galilea en op de Golan Hoogvlakte.
Verwerking
Opdrachten / vragen / suggesties
1] Wat vinden jullie van het evangelieverhaal ? Vertel 't eens in
het kort na !
2] Ongelijkheid is niet onrechtvaardig. Is ongelijkheid niet eerlijk?
Maar hoe ga je er mee om ? Best wel moeilijk, het is maar hoe je het
bekijkt.
Je kunt het op meerdere manieren bekijken.
3] Slapen er wel eens andere mensen in jullie huis ? Hoe vind je dat ?
4] Eten er ook wel eens mensen met jullie mee ?
5] Wat is gastvrijheid ?
6] Wat is jaloers ?
7] Wat is een wijngaard ? Wat groeit daar ?
Suggestie:
neem een tros druiven mee en vertel hoe moeilijk het is goede
druiven te laten groeien.
Misschien heeft iemand zelf druiven in de tuin. Misschien kan er iemand
wat over vertellen ?
Waarom heb je in Nederland bijna geen wijngaarden ?
Suggestie:
Zoek informatie, of vraag eventueel folders aan van bijvoorbeeld,
Europa kinderhulp,
AFS, Bond zonder Naam, Novib, gast aan tafel, Foster parentsplan.
Ken jij iemand die zo'n kindje heeft ?