Dingen samen doen en toch ieder in zijn waarde laten!

Indringers in de boomhut !

Peter is vroeg wakker en hoe hij ook draait in z'n bed, hij kan niet meer slapen. Het is veel te vroeg om lawaai te maken, zijn vader en moeder slapen nog. Heel zachtjes kleedt hij zich aan en sluipt de trap af. Hij smeert een paar boterhammen in de keuken en legt een briefje bij het koffiezetapparaat dat hij naar de boomhut is. "Zo, dat vinden ze straks wel !" denkt hij. Door de achterdeur gaat hij naar buiten en pakt zijn fiets. Het is nog heel stil op straat, kennelijk slaapt iedereen nog. Als hij bij de vijver komt, ziet hij tot zijn grote verbazing een stel kinderen aan de overkant. Nee, dat kan toch niet.....ze zitten bij hun boomhut !
Dat mag niet ! Daar zal Peter eens een stokje voor gaan steken. Hij wil op zijn fiets stappen, maar bedenkt zich dan. Het is wél een heel stel kinderen daar aan de overkant. Daar kan hij in z' n eentje weinig tegen beginnen. Wat nu ! Hij kijkt eens op zijn horloge, het is half zeven. "Dan moeten de anderen ook maar eens vroeg uit hun bed," bromt hij in zichzelf. Hij draait zich om en fietst weer naar het dorp terug. "Eerst de jongens maar wakker maken". Bij het huis waar Jan woont, raapt hij een steentje op en gooit dat tegen het raam van Jan' s slaapkamer. Er verschijnt een slaperig hoofd bij het raam. Jan kijkt verbaasd als hij Peter ziet staan.
Vlug legt Peter uit wat er aan de hand is. Jan belooft gauw te komen en dan Marja te gaan wekken. Peter fietst verder en maakt op dezelfde manier Bart wakker. Dat duurt wel wat langer, die jongen slaapt heel vast, maar na het vijfde steentje steekt ook Bart zijn hoofd uit het raam. Hij moet Magda op gaan trommelen en nu hoeft Peter alleen nog maar naar het huis van Vera. Die is al wakker en ze gaat meteen met Peter mee. Samen fietsen ze weer naar de vijver. In de verte komt Jan eraan met Marja. Op Bart en Magda moeten ze even wachten, maar dan is de hele club weer bij elkaar. Wat moeten ze nu doen ??? Peter vindt dat ze er maar direkt op af moeten gaan en het stel indringers uit hun hut moeten gooien. Vera is het daar niet mee eens. "Laten we eerst eens gaan kijken, wie die kinderen zijn en waarom ze in onze hut zitten", zegt ze. Magda en Marja zijn het daar helemaal mee eens en ook Jan voelt er meer voor om eerst maar eens te gaan kijken en pas dan een paar meppen uit te gaan delen. Peter en ook Bart moeten zich neerleggen bij dit idee. Ze gaan naar de hut en Bart en Peter gaan in de aanval. "Hela", schreeuwt Peter naar boven, "wat moeten jullie in onze hut ?" "In onze hut, in onze hut", horen ze als een echo vanuit de boomhut. Dan steekt een sproetig kind zijn hoofd naar buiten. "Wij hebben die hut eerlijk gevonden, nu is het onze hut." "Nietes", zegt Peter, "wij hebben hem gebouwd". "Dat is heel aardig van jullie, maar wij hebben hier vannacht geslapen." "Ellendeling, kom eens naar beneden als je durft, dan zal ik je laten zien van wie die hut is !". "Als jullie niet gauw komen, komen wij naar boven en dan zijn jullie zó beneden", doet ook Bart een duit in het zakje.
Dit is toch wel heel overtuigend en snel klauteren vier jongens en twee meisjes uit de hut naar beneden. Ze zien er smerig en nat uit, net of ze net gezwommen hebben, maar zich niet hebben afgedroogd. "Nou vertel eens", zegt Peter, "wat moesten jullie daar boven ?" "Wij zijn hier in de buurt op vakantie en we wilden een nacht samen op pad en toen vonden wij deze hut, mag dat soms niet", antwoordt sproetenkoppie die duidelijk de brutaalste is van het stel. "Als jullie ons dat nu eerst eens netjes gevraagd hadden", zegt Peter. "Joh, dat kon toch niet", komt Vera er tussen, "ze weten toch niet dat die hut van óns is, hoe hadden ze ons dat nu kunnen vragen". Sproetenkop haalt opgelucht zijn schouders op. "Wie zijn jullie eigenlijk en waar logeren jullie?, vraagt Vera. "Wij logeren in het vakantiepark en we vinden het daar maar saai. Al die vakantieparken zijn hetzelfde. Altijd maar tropische zwembaden. Bah, bah, niks aan. Je mag daar niet eens hutten bouwen." Jan krijgt door zoveel onrecht toch wel een beetje medelijden. Hij zegt: "Misschien kunnen jullie met ons samen spelen, maar dan moeten jullie wél helpen om de hut nog mooier te maken enne..... het blijft onze hut." "Als jullie dan maar wél doen wat wij zeggen", mengt Peter zich er weer in, "want wij waren hier het eerst en het is ons idee !!!" De zes kinderen vinden dat prima en ze besluiten die dag samen aan de hut te werken en..............lekker te gaan zwemmen. Want met z' n allen is ook wel weer eens gezellig !

EVANGELIEVERHAAL:

De arbeiders in de wijngaard. (Matteus 20 1-16)
Voor Jezus maakt het niet uit of iemand lang of kort werkt, als hij maar zijn best doet.

Voorbereiding

Doel:

Goed, slecht, vergeven, gaat deze keer nog een stapje verder:
je moet soms leren te aanvaarden dat al heb je meer gedaan dan een ander,
die ander hetzelfde beloond wordt.  

Jezus laat in het evangelie zien dat een inspanning
of die nu lang duurde of kort duurde, in feite evenveel waarde heeft.  

Dit is natuurlijk een moeilijk gegeven en de kinderen zullen dit beslist niet erg eerlijk vinden, maar...... als je samenwerkt kan nooit iedereen precies hetzelfde doen en precies evenveel, de een is langzaam, de ander vlug, de een heeft veel, de ander heeft helemaal geen aanleg voor iets.
Bij samenwerken telt een gezamenlijk resultaat en dat wordt beloond, dus kan het zijn dat een vreselijk veel gedaan heeft en een ander bijna niets.  

Dit is vrij gemakkelijk uit te leggen door een spel met ze te gaan doen (gewoon trefbal werkt al!). Laat twee kinderen niet meedoen, maar laat hen opschrijven welk kind, hoeveel ballen vangt, wie niet veel doet en wie de ballen mist. toch verliest of wint het hele team!!   De volgende stap is het praten over gastvrijheid, dat zal nu al een stuk gemakkelijker gaan.    

    Wijnbouw dit was vroeger een hels karwei , de druivenstokken moesten eerst gesnoeid worden met de hand. Er moest water naar de wijngaarden gebracht worden en de druiven werden met de hand geplukt.

    Dit bij een temperatuur van 40 graden!!!!! ( Nu gebeurt alles met machines, ook het plukken) . de meeste wijngaarden bevinden zich in het noorden in Galilea en op de Golan Hoogvlakte.

Verwerking
Opdrachten / vragen / suggesties

1] Wat vinden jullie van het evangelieverhaal ? Vertel 't eens in het kort na !
2] Ongelijkheid is niet onrechtvaardig. Is ongelijkheid niet eerlijk?
Maar hoe ga je er mee om ? Best wel moeilijk, het is maar hoe je het bekijkt.
Je kunt het op meerdere manieren bekijken.
3] Slapen er wel eens andere mensen in jullie huis ? Hoe vind je dat ?
4] Eten er ook wel eens mensen met jullie mee ?
5] Wat is gastvrijheid ?
6] Wat is jaloers ?
7] Wat is een wijngaard ? Wat groeit daar ?

Suggestie:

neem een tros druiven mee en vertel hoe moeilijk het is goede druiven te laten groeien.
Misschien heeft iemand zelf druiven in de tuin. Misschien kan er iemand wat over vertellen ?
Waarom heb je in Nederland bijna geen wijngaarden ?

Suggestie:

Zoek informatie, of vraag eventueel folders aan van bijvoorbeeld, Europa kinderhulp,
AFS, Bond zonder Naam, Novib, gast aan tafel, Foster parentsplan.
Ken jij iemand die zo'n kindje heeft ?