Peter heeft er de pest in. Beter gezegd: hij heeft er gruwelijk de
pest in ! Hij zit op zijn kamer te mopperen, want hij mag twee dagen
niet met de club weg. En dat alleen omdat hij per ongeluk een ruit
kapot heeft gemaakt. Goed, het was grote ruit en zijn moeder had hem al
zo vaak verboden om in de buurt van deze ruit te voetballen. Maar daar
bij de ruit is zo 'n fijn muurtje om tegen aan te trappen. Hij moet
flink oefenen, anders wordt Bart hem de baas en dat wil Peter niet.
Meestal ging dat ook goed, alleen deze keer niet. De bal schoot weg,
nadat Peter er een flinke trap tegen gegeven had en vloog zó door de
ruit. Toen waren de poppen aan het dansen. Twee dagen binnen blijven
dat vindt Peter toch wel een hele zware straf. Hoe langer hij er over
nadenkt, hoe kwader hij wordt. Ineens denkt hij: "Ik loop gewoon weg !"
Hij denkt niet lang na, maar pakt zijn rugzak en begint deze in te
pakken. Wat ondergoed, een warme trui. Als hij nu ook maar aan wat eten
kan komen, want zonder een voorraadje eten kun je niet lang wegblijven.
Hij luistert eens om de hoek van zijn slaapkamerdeur en hoort dat de
t.v. aanstaat. Het journaal is bezig. Daar kijken zijn ouders altijd
naar. Dat komt mooi uit. Peter glipt de gang op en loopt zachtjes naar
de keuken. Mooi, ze hebben hem niet gehoord. Hij grabbelt in de
keukenkastjes, nu heeft hij voor een paar dagen eten. Zachtjes sluipt
hij het huis uit. Gelukkig staat z 'n fiets nog buiten. Hij bindt zijn
slaapzak op zijn bagagedrager en fietst weg.
Als 's avonds de moeder de moeder van Peter naar bed wil gaan, bedenkt
zij dat het toch wel sneu is voor haar zoon, dat hij die avond geen
avondeten gehad heeft. Ze besluit even op zijn kamer te gaan kijken
en.....ontdekt dat Peter weg is. samen met haar man doorzoeken ze eerst
het huis, kijken in de schuur en in alle hoeken van de tuin. Peter is
nergens. Peters' vader en moeder worden héél ongerust. Ze besluiten de
ouders van de vrienden te bellen om te vragen of hij daar soms is. Als
ze de ouders van Bart bellen, hoort Bart, die in bed ligt de telefoon
gaan. Dat is vreemd, zo laat op de avond nog telefoon. Omdat hij altijd
reuze nieuwsgierig is, staat hij op en luistert aan de deur. Uit wat
hij opvangt, begrijpt hij dat Peter zoek is. Dat is niet zo mooi ! Daar
moet iets aan gedaan worden !
Bart kleedt zich aan en ook hij sluipt het huis uit. Met steentjes
tegen de raam wekt hij Jan, Vera, Marja en Magda. De hele club is bij
elkaar. Nee, niet de hele club, ze missen er één. Want, wáár is Peter ?
Vera zegt: "volgens mij kan hij maar op een plaats zijn: in onze hut !"
"Ja, dat lijkt mij eigenlijk ook ", zegt Jan, "zullen we daar maar eens
gaan kijken. " "Zullen onze ouders ook niet vreselijk ongerust worden
?" vraagt Marja. "Dat zal wel meevallen" antwoordt Vera, "want ik heb
op mijn hoofdkussen een briefje neergelegd dat we naar de hut gaan om
Peter te zoeken!"
Gerustgesteld stapt ook Marja op haar fiets en samen rijden ze naar de
vijver. Vanaf de oever, zien ze een lichtje tussen de bomen aan de
overkant. Ja, hoor: Vera heeft vast gelijk. Peter zit beslist in de
boomhut. Snel gaan ze naar de overkant en klimmen de boom in. Bart
steekt als eerst zijn hoofd naar binnen en ziet in een hoekje iemand
zitten. Er brandt één waxinelichtje en dat geeft niet veel licht. Bart
knipt zijn zaklantaarn aan en beschijnt Peter. Die zit, in zijn
slaapzak, heel triest en...een beetje bang te kijken. Het gezicht van
Peter klaart op als hij de snoet van Bart herkent.
"Wat doe jij hier ?" vraagt Peter.
"Dat kan ik
beter aan jou vragen", antwoordt Bart, die intussen in de hut geklommen
is. Tot verbazing van Peter klimmen alle andere leden van hun groepje
naar binnen. Ze gaan op de grond zitten.Peter moet nu vertellen wat er
aan de hand is. Ze vinden wél dat hij een grote straf heeft gekregen.
Vera vindt het maar dom dat Peter weggelopen is.
"Joh," zegt ze,"zo maak je het alleen maar erger. Wij waren wel bij jou
komen spelen. "Dat is teveel voor Peter en hij begint te huilen. De
anderen weten nu helemaal niet meer wat ze moeten beginnen, die stoere
Peter, die als een klein kind zit te huilen.
Vera neemt de leiding. "Weet je wat, je gaat nu terug naar huis. Wij
gaan met je mee. Dan praten we samen met je vader en moeder. Misschien
valt het dan allemaal wel mee." Nog een beetje nasnikkend staat Peter
op. De kinderen helpen hem om zijn spulletjes bij elkaar te zoeken. Dan
klimmen ze naar beneden. "Hé, jongens kijk eens, daar staan auto's aan
de overkant, "zegt Jan. "Zouden ze ons aan het zoeken zijn", vraagt
Marja zich af.
Als ze aan de overkant zijn zien ze dat al hun ouders daar staan. De
moeder van Peter slaat haar armen om haar zoon heen en houdt hem stevig
vast. "Die is niet zo erg kwaad meer", zegt Bart. De vader van Peter
staat met Bart z 'n vader te praten. De moeder van Bart is er niet bij.
dan zegt Bart z 'n vader: "Als we nu eens allemaal naar ons huis gaan.
Want mijn vrouw is thuis gebleven om koffie te zetten en chocolademelk
te maken. Daar zijn jullie, geloof ik, wel aan toe." De kinderen kijken
verrast, want het is waar, niemand is kwaad. ze gaan naar het huis van
Bart en dan wordt het toch nog even heel gezellig. Over de straf van
Peter wordt niet gesproken. De volgende twee dagen spelen de kinderen
bij Peter en dat is ook wel weer eens een keertje leuk !
"De verloren zoon "
(Lucas 15 11-32)
Een vader had twee zonen, zo vertelt Jezus. De oudste bleef braaf
thuis, de jongste trok de wijde wereld in.
Leerdoel: De kinderen leren dat al heb je nog zó iets stoms uitgehaald, er altijd vergeving mogelijk is. Het is nooit te laat en nooit te erg!
Jezus geeft met de parabel een voorbeeld waarbij de zoon het in die tijd feitelijk niet bonter had kunnen maken!
Voor ons is geld erdoor draaien met feesten etc. Wél erg, maar niet zó erg als dat toen in die tijd was.
Het was helemaal verschrikkelijk dat die jongen ook nog varkens ging hoeden, omdat dat onreine beesten zijn!
Rein - onrein.
Dit is een ingewikkelde zaak: dit noemen de Joden Koosjer en niet- Koosjer.
Koosjer is b.v. rund- en kippenvlees.
Niet- Koosjer is b.v. varkensvlees.
De dieren moeten wél op een bepaalde manier geslacht worden onder toezicht van een rabbijn (= soort priester) want er mag beslist geen bloed in het vlees achterblijven.
(Bloedworst mag dus zeker niet!)
Om het nog wat ingewikkelder te maken mag er vlees en zuivelproducten in één maaltijd verwerkt zijn! Dus biefstukje met sla en ei mag niet.
Maar ook pudding van melk gemaakt, toe, mag niet.
Maaltijden met zuivel en maaltijden met vlees moeten van een ander bord gegeten worden.
Het is feitelijk nog veel gecompliceerder want ook voor brood bakken gelden wetten!
Op Sabbath mag je niets klaar maken, alleen maar opwarmen. Dan krijg je geen koffie uit een automaat, maar oploskoffie + thermoskan heet water.
Dan mag je geen brood roosteren, etc. etc..
Jezus was het met deze (oer-oude regels) niet zo erg eens. Hij zei: niet wat door de mond naar binnen gaat bij een mens maakt onrein, maar wat er uit komt! (schelden, vloeken, kwaad spreken!)
Niet alleen Moslim vrouwen moeten hun hoofd bedekken, ook Joodse vrouwen dragen vaak overal een hoedje!
Zéér orthodoxe Joodse vrouwen scheren hun hoofd kaal, zo gauw ze getrouwd zijn - en dragen een pruik of een hoofddoek.
1) Wat vinden jullie van het Evangelieverhaal ? Wie van jullie kan het in het kort navertellen ?
2) Vinden jullie het niet een beetje "raar" dat Peter niet ongelofelijk op zijn kop krijgt ?
3) Wat de vader in dat Evangelie doet, is natuurlijk nog veel gekker. Waarom zou hij dat gedaan hebben ?
4) Waarom is varkenshoeden zo 'n vreselijk werk ?
5) Weet je waarom Joden en Moslims geen varkensvlees mogen eten ? Raar hè, maar er is een goede reden voor. (Varkens zijn onrein, volgens de Joden. De varkens bewerken de grond door te wroeten en voor de mest. Het varkensvlees bederft heel snel in de woestijn zonder koelkast, hygiënische reden).
6) Joden en Moslims hebben sommige regels die precies hetzelfde zijn. Hoe komt dat ?
(Joden hebben het oude testament, Moslims hebben de koran.
Wij hebben het oude en nieuwe testament).
7) Waaraan denk je een Jood te kunnen herkennen ?
8) Ken je ook spreuken of gezegdes over Joden ? Zoek ze eventueel op ! Kun je ze ook uitleggen ?
9) Waaraan denk je een Moslim te kunnen herkennen ?
10) Hebben we hier op school meer dan een godsdienst ? Zo ja. welke hebben we meer ?
11) Waarom wil iedereen er zo graag bijhoren, waarom zijn mensen zo bang om anders te zijn ?
Suggestie: Probeer wat te vertellen over de drie woestijngodsdiensten, en dat de echte tegenstellingen óók met ons geloof, helemaal niet zo groot zijn.
(Joden hebben 't oude testament, daaruit is voortgekomen het Christendom, en de jongste is de Moslim).
Suggestie: Wat is stoer gedrag. Is dat zinvol ? etc. etc.
Suggestie: Misschien is het leuk om mensen uit te nodigen, die anders zijn als wij, en laat ze eventueel wat vertellen over hun leven en godsdienst. Er komen steeds meer mensen op onze school van andere landen, culturen, godsdiensten etc.