Vera heeft het een beetje moeilijk, want vandaag mag ze niet de hele
dag met haar vriendjes en vriendinnetjes op stap. Ze moet bij oma, die
in het verzorgingshuis woont, op bezoek. Ze vertelt het maar meteen als
de andere kinderen er zijn, want dan kunnen ze met het plannen maken
daar rekening mee houden. Ze kijken trouwens allemaal een beetje sip.
Bart zegt: "o, maar Vera, je bent niet de enige
die op bezoek moet. Ik moet naar mijn opa." "Ik moet dat ook," zegt
Magda. Het blijkt dat iedereen wel bij iemand op bezoek moet. Het is
tenslotte zondag en dan hoort dat er nu eenmaal bij. Peter weet de
oplossing: "Als we nu eens met z 'n allen gaan! Dan hebben al die opa's
en oma's gelijk véél meer bezoek en dat vinden ze vast heel gezellig!
We nemen een spelletje mee en dan doen we met iedereen één potje!"
De gezichten klaren op en al gauw zijn de kinderen diep in gesprek over
het moeilijke probleem: welk spelletje ze dan mee moeten nemen.
Monopolie valt gelijk af, dat duurt veel te lang. Triviant duurt ook te
lang. En zo heeft ieder spel wel een voor- of nadeel. Ineens krijgt
Vera een slimme inval. Ze heeft zo'n spel met visjes in een vijver die
er uitgehengeld moeten worden. Dan kun je met z'n vieren spelen, dus
gewoon om de beurt. Dat duurt niet lang, maar is wel heel grappig. De
anderen zijn het er mee eens. Ze spreken af om twee uur samen naar het
verzorgingshuis te gaan. En jawel om twee uur is iedereen er en vol
goede moed gaan ze op pad.
Bij de receptie in het verzorgingshuis kijken ze wél vreemd op als daar
ineens zes kinderen binnenkomen. Eerst gaan de kinderen naar de oma van
Vera. Oma zit een beetje te dutten in haar stoel, maar is gelijk klaar
wakker als ze zes kinderen binnen ziet komen. Ze weet even niet hoe ze
het heeft. "Dag oma," zegt Vera en geeft haar oma een zoen, "dit zijn
Peter, Jan, Bart, Magda en Marja. Dit zijn mijn vrienden en we gaan
vanmiddag bij alle opa's en oma's op bezoek." "Dat vind ik heel
gezellig," zegt Oma, "kom maar gauw zitten. Hebben jullie soms zin in
een glaasje limonade ?" Nu dat slaan ze natuurlijk niet af. Dan
vertellen ze oma dat ze een spelletje met haar willen doen en halen de
doos te voorschijn. Vlug is iedereen verdiept in het spel en veel te
gauw hebben ze allemaal een beurt gehad.
Marja kijkt op de klok en zegt: "We
moeten nu
wél naar de volgende oma of opa, anders komen we vanmiddag niet klaar".
Ze beloven aan Vera's oma nog eens een keertje terug te zullen komen en
gaan dan naar de opa van Bart. Ook daar zijn ze van harte welkom.
Daarna naar Marja's oma. Die is een beetje kriegel. Ze zit te mopperen,
want haar elastieke kousen zitten niet goed. Marja vraagt hoe dat komt.
Oma vertelt dat de verpleegster die er 's morgens was, erg veel haast
had en nu zitten de kousen niet goed, maar ze heeft ook geen eau de
Cologne gehad voor op haar zakdoek en ze kan nergen het flesje vinden.
Jan is intussen op zijn hurken gaan zitten om het kousenprobleem eens
te bekijken en ziet dat er een paar rimpels in zitten. Hij zegt:
"Mevrouw, mag ik eens proberen om die kousen goed te doen ?." Als oma
knikt, friemelt en frunnikt hij net zo lang tot de rimpels eruit zijn.
"Zo", zegt Jan, "dat is opgelost, hebben jullie intussen de eau de
Cologne gevonden ?" Jawel hoor, Marja en Magda hadden de fles gevonden,
boven op het toiletkastje, daar kon oma dus echt niet bij. Het humeur
van de oudere dame is intussen aanzienlijk opgeknapt en ze geniet van
het spelletje, wat toch nog even gespeeld moet worden. Ze vindt het
maar wat jammer dat de kinderen weer verder gaan.
Nadat ze bij de laatste oma en opa zijn geweest, zijn de kinderen flink
moe ! Ze kunnen geen limonade en snoepjes meer zien en gaan gauw naar
huis. Maar dit zullen ze zeker vaker doen, want zó...is op bezoek gaan
best gezellig !!
"Jezus op visite bij de farizeeër Simon".
(Lucas 8 22-25, Matheus 8 23-27, Marcus 35-41)
Een vrouw die als slecht bekend stond, zalft de voeten van Jezus. De
anderen moeten niets van haar hebben, maar Jezus geeft haar een nieuwe
toekomst.
Doel:
a. De kinderen laten zien dat goed en slecht nooit helemaal tegenover
elkaar staan: niets is echt zwart / wit! Dit is de eerste stap om te
leren anderen weer een kans te geven. (dit kun je natuurlijk
fraai illustreren met een potje zwarte en witte verf: laat de kinderen
eens proberen hoeveel kleuren grijs ze hiermee kunnen schilderen!)
b. De kinderen leren dat Jezus gewoon vaak heel praktisch bezig was,
hij liet de mensen zien hoe het moest. Hij maakte dan gebruik van wat
er op dat moment gebeurde en knoopte daar een lesje aanvast.
In de bijeenkomsten van Stap voor Stap doen jullie in feite
hetzelfde: je gaat uit van gewone, praktische dingen om zó de kinderen
te leren hoe Jezus wil dat er geleefd wordt.
Een farizeeër was een ontzettend vrome jood, die naar de letter
van de Wet leefde. Hij droeg een gebedsmantel en had doosjes met delen
uit de II.Schrift op zijn voorhoofd en op zijn armen gebonden.
Dit gebeurde ( en gebeurt nog!!!) met z.g. gebedsriemen.
Deze farizeeërs waren zó vroom dat ze op straathoeken stonden te
bidden. Dat was dus duidelijk te zien, want bij het joodse gebed
wiebelen de mensen heen en weer van voor naar achter! Ze vielen
dus goed op! Dit was nog niet het ergste, maar omdat ze zo vroom waren,
meenden ze dat ze iedereen hun wet op konden leggen en ze waren vaak
een tikkie onverdraagzaam.
Vandaar dat Jezus nogal eens botste met deze heren, hij maakte ze zelfs
op een keer uit voor "addergebroed en witgepleisterde"de graven
Ook nu nog loop je het risiko dat, wanneer je niet netjes genoeg
gekleed bent op het plein bij de Klaagmuur in Jerusalem, dat orthodoxe
joden je dit duidelijk laten merken en je gewoon in je gezicht spuwen!
!
(de Klaagmuur is een muur die overgebleven is van de tempel in
Jeruzalem, de z.g. westelijke muur, alleen de onderste stenen zijn echt
oud, de rest is gerestaureerd. In de voegen van de muur worden briefjes
gestopt om God te bidden om een gunst).
(Overal voor de muur, binnen een omheining, waar niet gelovigen niet
mogen komen, staan tafels, en wanneer er 10 mannen bij elkaar zijn,
worden er Tora-rollen ( = H.Schrift, oude testament) gehaald en dan
beginnen ze een gebedsdienst. Overal zijn groepen tegelijk bezig en het
klinkt allemaal doore lkaar, maar daar trekt niemand zich iets van aan.
)
Een profeet kon voorkomen uit alle lagen van de bevolking.
Hij sprak namens God en deed vaak voorspellingen. Profeten hadden vaak
veel aanzien en veel van hun voorspellingen zijn opgeschreven en staan
in het Oude lestament. B.v. Jeremias, Jesaja. Vaak waren deze profeten
helderzienden, daarom denkt de farizeeër Simon, dat Jezus geen profeet
is.
"Dat verwijst naar mijn begrafenis", zegt Jezus. De joden waren gewend
een lijk in te smeren met balsem (= is olie met allerlei kruiden
erdoor). Daarna werd het lijk in doeken gewikkeld en is een graf
gelegd. ( zonder die kruiden, zou het gewoon vreselijk gaan stinken,
bij de temperatuur die heerst in lsrael, vandaar dat de doden dezelfde
dag werden en worden begraven)!
Opdrachten / suggesties / vragen
1] Wie houdt er nu echt van Jezus ? Is die vrouw echt slecht ?
2] Wat vinden jullie van het Evangelieverhaal ? Wie kan 't in 't kort
navertellen ?
3] Wat vindt jij héél vervelende klusjes ?
4] Hoe kun je een vervelende klus leuk maken ?
5] Wie is het eerlijkst in dit evangelieverhaal ?
6] Wie deed minder haar best in het verhaal van Vera ?
7] Ben je wel eens op bezoek geweest in een verzorgingshuis of
bejaardenwoning ?
8] Denk je dat oudere mensen het leuk zouden vinden als jullie eens een
keertje op bezoek zouden komen ? -
Vertel de kinderen dat in heel warme landen het nodig is je huid goed te beschermen met olie en dat in de tijd van Jezus daar olijfolie voor gebruikt werd. In de tijd van Jezus waren de wegen in Palestina erg stoffig (zandwegen), de mensen liepen daar op sandalen. Net zoals wij de jas weghangen als we thuiskomen, wasten de mensen altijd eerst hun voeten voordat ze een huis binnen gingen. Bij de rijke mensen werd dit door een slaaf gedaan. Op Witte donderdag werd Jezus ook de voeten gewassen !
Opdracht: maak groepjes van 2, laat de kinderen elkaar om de
beurt de voeten wassen en olieén. (nodig een bak water, handdoek en
olie, neem hiervoor de olie die je in huis hebt, zoals b.v. babyolie,
slaolie etc) Doe het eventueel voor, wassen, olieën door middel van
masseren ! Door dit zelf te ervaren, vergeten ze dit nooit meer !
-
Vertel de kinderen ook dat men in die tijd niet aan tafel zat op een
gewone stoel, maar lag. (In de bijbel lagen ze aan tafel) In veel
landen waaronder Oosterse landen zitten ze vaak helemaal niet op een
stoel. De chinezen werken vaak in hurkzit.
Opdracht: wie van jullie kan er in hurkzit of kleermakerszit
zitten, hurkzit met de voeten plat op de grond en rechte rug ???
Probeer het maar eens ! Best moeilijk hoor ! -
Ze aten niet met mes en vork, maar gebruikten stukken brood om te
soppen. Ze gebruikten 't brood als een soort lepel. Ook nu nog zijn er
landen oftewel kulturen waar mensen met hun handen eten. Zie je weleens
films over Afrika,(arme landen) ? Eten ze dan met hun vingers of met
bestek ? Brood waar geen gist in zit is plat en hard (crackers of
matzen) daarmee kun je gemakkelijk eten opscheppen. Ook de "Hostie" is
een matze, d.w.z. brood zonder gist, dat komt daar vandaan. Je kunt van
rijst of gierst (dat is wilde tarwe, griesmeel = gemalen gierst) een
balletje maken, dat in een sausje stoppen en dan eten.
Opdracht: wie niet tegen een knoeiboel opziet zou het ze kunnen laten ervaren. Daarvoor wél plak-rijst gebruiken, of de rijst wat natter/langer laten koken, dan heb je hetzelfde effect !
Opdracht: laat ze een attentie of tekening maken of iets
bedenken voor iemand in het verzorgingshuis, misschien wel voor hun
eigen oma of opa, buren etc.
Of iets voor ze doen, zoals klusjes, boodschappen etc.