Ze voelen zich nu wél een beetje veiliger, maar
Magda en Marja zijn nog
steeds heel bang. In de verte komt een grote boot aanvaren. Vera ziet
hem het eerst. "Als die maar niet tegen ons aanvaart," denkt ze en
wordt nu ook bang. Het lijkt wel of de grote boot recht op hen af komt.
De twee jongens peddelen uit alle macht, maar veel helpt dat niet, want
de golven worden steeds groter. De grote boot mindert vaart en vlak bij
de kinderen ligt hij stil. Er komt een man uit de kajuit en die roept
iets.
Storm op het meer (Lucas 8 22-25, Matheüs 8 23-27, Marcus
35-41)
De apostelen zijn doodsbang omdat de golven al over hun bootje slaan.
a. de kinderen laten zien dat bang zijn niet kinderachtig is, want
ook volwassenen
(stoere mannen, de apostelen) zijn soms bang.
b. ontzag hebben voor natuurverschijnselen is heel verstandig, want
alleen God heeft daar macht over.
Door dit hoofdstuk te behandelen is het mogelijk de kinderen te
leren over angsten en bang zijn te praten. Maak dit "praten" niet te
lang en niet te zwaar , gewoon een paar voorbeeldjes is genoeg!
Zorg tijdens het gesprek dat je alle kinderen kunt zien en dat ze jou
kunnen zien, dus nooit in rijen achter elkaar, waak ervoor dat er geen
schoolssfeertje ontstaat, want ze hebben de hele dag al op school
gezeten.
Het meer van Galilea, wordt ook wel het Meer van Tiberias
genoemd.
Tiberias is ook de grootste stad aan dit meer en al heel oud. Hij ligt
op de westelijke oever van het meer. Het meer is groot maar je kunt wel
de oever aan de overkant zien. De "storm" is een natuurverschijnsel dat
ook nu nog dagelijks voorkomt. Deze storm steek n.l. iedere middag rond
4 á 5 uur op en veroorzaakt grote golven. De vissers weten dit en gaan
na die tijd het meer niet meer op.
De Jordaan stroomt door het meer, in het noorden erin en in het zuiden
eruit. Op de plaats waar de Jordaan uit het meer stroomt is een
"Doopplaats" , hier kunnen mensen in de rivier gedoopt worden ( d.w.z.
koppie- onder) er zijn kleedhokjes en in het water zijn leuningen waar
men zich aan vast kan houden.
In het water van de Jordaan zwemmen meervallen die wel een meter lang
kunnen zijn. Er zwemmen ook z.g. Petrusvisjes, dit zijn baarzen en die
kun je in restaurants eten.
Langs de weg op de oostelijke oever van het meer staan eucaliptusbomen.
Wanneer je halverwege het meer bent kom je bij een plaats waar een
kudde zwijnen zich van een rots gestort zou hebben, toen daar de
duivels in gegaan waren die Jezus uit een bezeten man gedreven had. (
dit verhaal staat ook in het evangelie!).
Rondom het meer zie je bergen. De bergen op de oostelijke oever behoren
tot de Golan Hoogvlakte. Doordat er water uit het meer van Galilea bij
de hand is, is deze vlakte nu vruchtbaar.
Deze informatie hoef je niet aan de kinderen te vertellen, maar het is
altijd handig als je zelf net iets meer weet.
Opdrachten / vragen / suggesties
1] Wat vinden jullie van het evangelieverhaal ? Wie kan 't in het
kort vertellen ?
2] Hoe zou jij 't vinden om in 'n bootje in een storm op een meer te
zitten ?
3] Zou je durven zeggen dat je bang bent/was ?
4] Zijn volwassen oftewel grote mensen ook wel eens bang en waarvoor ?
5] Vind je het kinderachtig als anderen bang zijn ?
6] Wat denk je dat het verstandigste is: stoer doen,
of zeggen dat je iets griezelig vindt en niet alleen kunt of durft ?
7] Waarom zou Jezus vaak op, of bij een meer zijn ?
8] Hoe klinkt geluid bij en over het water ?
Ter informatie
Water zowel een bron, als een meer of rivier was vroeger een
leef/was/ontmoetings-plaats van mensen.
Bij een meer of bij het water is het geluid veel beter, het water
draagt het geluid verder, (water is een geluidsversterker, vroeger had
je geen microfoons !)
- Heb je wel eens in een put geroepen ?
- Kijk eens op de landkaart voorin waar dit verhaal zich afspeelde,
waar het meer van Galilea ligt, zoek eventueel wat foto's van dit meer.
- Je kunt dit vinden in de bibliotheek in boeken over Israel.
In bijbels voorin staan ook vaak landkaarten, kijk maar eens.
- Zie je verschil tussen het oude en nieuwe Europa ?
Suggestie:
Wandel met de groep naar bijvoorbeeld het Schaartven en laat ze
vanaf tegenovergestelde oevers iets naar elkaar roepen.
Heb je hier geen tijd voor, stel aan de kinderen voor om eens met hun
familienaar het water toe te gaan.
Laat ze dit dan een volgende keer vertellen hoe ze dit ervaren hebben !
Creatieve suggestie !
Knoop een visnet !!!!!
Benodigdheden: bol witte katoen. (of een andere kleur) en een heleboel
frunnikvingers.
Of de knopen allemaal goed zitten is niet belangrijk.
Wél belangrijk is dat ze het samen oplossen !
Het eindresultaat kan bij een eventuele versiering in de kerk gebruikt
worden.
Platte knoop: links over rechts, rechts over links, 10 cm. etc platte
knoop 2 stukken draad van 1 of 2 meter lengte
Weet je waar het woord boeten vandaan komt ???
De vissers deden de netten boeten, dat wil zeggen heel maken !!!!