Gebeden op het feest van de H. Willibrord

Inleiding:

Vandaag vieren we het feest van de H. Willbrord een van der grondleggers van het christendom in onze streken. Hij staat met enkele anderen aan het begin van de katholieke kerk in de lage landen, een Kerk die in onze tijd een beetje onder vuur ligt. In een Belgische tijdschrift stond onlangs een artikel met de kop Moeten katholieken nu echt protestant worden? De voorbije dertig jaar, zo stond er, werden de katholieken in Vlaanderen behoorlijk protestants, in de zin dat ze Rome links lieten liggen. Ook al bleven ze kiezen voor de dialoog, ze voelden zich door Rome niet beluisterd, laat staan begrepen of ernstig genomen. De uitspraken van de paus of het Vaticaan waren ver van hun bed. Maar de confrontatie dwingt toch tot keuzes Ofwel volg je trouw wat Rome zegt en behoor je tot de zuiveren, ofwel besef je dat je niet voldoet en druip je in stilte af. De kerk die haar ramen en deuren opengooide met het Tweede Vaticaans Concilie, lijkt steeds meer de deur te sluiten. Is het die kerk die gelovigen willen? Misschien is de tijd aangebroken voor katholieken om "echte protestanten" te worden, om te protesteren tegen deze gang van zaken. Daar willen we even over nadenken in deze viering.

Openingsgebed:

Heer van tijd en eeuwigheid, alle tijden door hebt U mensen geroepen om te getuigen van uw bedoelingen met uw schepping: boodschappers van het goede nieuws, dat er toekomst is voor de mensheid, dat we samen kunnen bouwen aan een samenleving waarin iedereen wat levensgeluk kan vinden. Help ons goed te luisteren naar die boodschappers en onze bijdrage te leveren aan een goede en gezonde samenleving. Amen.

Gebed over de gaven:

God van joden, christenen en moslims, geef dat we allemaal samen aan één tafel kunnen aanzitten, en dat niemand daarvan buitengesloten wordt of zichzelf daarvan buitensluit. Mogen brood en wijn, de tekenen van Jezus' liefde en trouw, ons de kracht geven om ons in te zetten voor verdraagzaamheid tussen bevolkingsgroepen, voor verzoening waar verhoudingen verstoord zijn, voor verbondenheid met vriend en vreemde. Dat bidden wij in Jezus' naam. Amen

Slotgebed:

God van joden, christenen en moslims, in een wereld waarin een mensenleven niet veel waard is, bidden wij om respect voor ieder mens, wie of wat hij ook is; in een wereld waarin haat en nijd verhoudingen vergiftigen bidden wij om eerbiediging van ieders rechten; in een wereld waarin mensen hongeren en dorsten naar gerechtigheid bidden wij om mensen die durven getuigen van medemenselijkheid, verbondenheid en liefde. Dat bidden wij in Jezus' naam. Amen

Voorbede:
    Wij bidden voor de kerkgemeenschap in Nederland,
    gegrondvest op Willibrordus, Bonefacius, Servatius
    en andere geloofsverkondigers in onze streken,
    dat zij zich ook nu weer openstelt voor de boodschap van het evangelie
    en net als toen tot groei en bloei mag komen.
    Laat ons zingend bidden

Wij bidden voor de opvolgers van Willibrord,
    voor de bisschoppen en priesters,
    dat zij de geest van deze tijd verstaan
    en de boodschap van het evangelie
    op een voor onze tijd begrijpbare en bruikbare wijze verkondigen,
    opdat de gelovigen van deze tijd meer geïnspireerd mogen worden.
    Laat ons zingend bidden

Wij bidden voor al die gewone gelovigen,
    in verwarring gebracht door de vele vernieuwingen,
    onverschillig geworden door veranderingen die ze niet begrijpen,
    dat zij de moed opbrengen om na te denken over hun gelovig zijn,
    het te verdiepen of te vernieuwen.
    Laat ons zingend bidden

Wij bidden voor alle Nederlandse missionarissen
    die in het voetspoor van Willibrord op zovele plaatsen in de wereld
    het geloof in woord en daad uitdragen,
    dat hun boodschap en hun inbreng vruchtbaar moge worden
    in de plaatselijke kerkgemeenschappen.

God van het verbond,
    geef hechte verbondenheid aan de kerk van Nederland,
    dat alle tegenstellingen overbrugd kunnen worden
    door de liefde voor de Heer,
    geef leven en daadkracht aan onze kerk
    die zoveel elan verloren lijkt te hebben,
    geef hoop en toekomst aan alle gelovigen
    die het niet meer zien zitten.
    Mogen wij zo waarlijk uw volk zijn,
    in en door Jezus Christus, uw zoon en onze heer. Amen
Teksten, gebeden, gedichten bij het feest van de H. Willibrord
Gebed ZEGEN NIEMANDSLAND VAN STILTE Voor iemand uitgaan GEZONDEN ZIJN Het tonnetje Levensloop