Alle beetjes helpen!

Een creatieve middag.

De kinderen hebben pech, want het weer is omgeslagen. Al twee dagen regent het. Op t.v. zeggen ze dat het de volgende dagen ook zal regenen. Vera had gekeken, want eigenlijk wilden de kinderen nog een fietstocht gaan maken, maar met zulk weer is daar geen lol aan. Behalve naar het 'weer", heeft Vera ook een reportage over kinderen in oorlogsgebied gezien. Van deze reportage is ze diep van onder de indruk. Ze vertelt de anderen die allemaal bij Vera in de schuur zitten, wat ze gezien heeft. "Wat ellendig," zegt Marja, "die kinderen hebben dus niets meer!!! Geen speelgoed, geen vriendjes, wat zullen die zich vervelen! Kunnen wij iets doen om het voor hen een beetje plezieriger te maken?" vraagt Peter. "Daar zit ik ook over na te denken, want ik vind het eigenlijk niet eerlijk: wij hebben alles en zij hebben niets, "zegt Vera. "Nou ja, alles," komt Bart ertussen, "wij hebben rotweer. en dat is ook geen pretje." "We hebben elkaar toch en we kunnen binnen ook iets doen," vindt Magda.
"We kunnen niet eens gaan bouwen bij de boomhut," moppert Bart verder, die er de smoor over in heeft dat het alweer regent. "Scheid toch uit met dat gezeur," zegt Jan, "ik ben het met Peter eens, dat we eens moeten denken, of wij niet iets kunnen doen voor die kinderen die niets hebben. Misschien is dit regenweer daar wel heel geschikt voor. Misschien kunnen we iets leuks voor ze maken!" "Een tekening," zegt Magda. "Daar hebben ze niets aan, "vindt Peter, "met een tekening kun je niet spelen." "Maar als we die tekening nu eens op een stukje triplex maken. Dan kunnen de jongens dat in stukjes zagen en dan heb een puzzel," zegt Vera. "Leuk dan ga ik tekenen." zegt Magda enthousiast, "heb jij verf die niet afgeeft?" Vera gaat op zoek. Ze vindt een paar busjes verf, die haar vader gebruikt heeft om het tuinhek te schilderen. "Wacht eens." zegt Bart. "Wij hebben thuis een heleboel van die busjes staan, die ga ik wel even halen! Hij rent weg en springt op z'n fiets. "Ben benieuwd, waar die mee terugkomt," zegt Peter, die niet zo heel veel vertrouwen heeft in Bart.
Vera heeft intussen een paar mooie triplex platen gevonden. Ze poetst het stof eraf en Magda begint te tekenen. "Niet al te ingewikkeld hè," zegt Jan, "wij willen helpen met inkleuren en zó goed als jij, kunnen wij dat toch niet." Magda tekent ijverig verder. Het worden leuke voorstellingen: een paar beren, Mickey Mouse, gansjes in een wei. Daar komt Bart aan. Hij heeft een kratje vol kleine busjes bij zich. Alle kleuren zijn erbij! Gelukkig heeft hij ook kwasten meegenomen. "Brrrr", zegt Jan, "wat stinkt die verf. We kunnen de kwast zeker niet met water uitspoelen." Dat blijkt alleen met terpentine te gaan. Aan het einde van de middag hebben de kinderen ieder een tekening geschilderd. Het is echt heel mooi geworden, maar......... nog lang niet droog. "Dan maar morgen beginnen met zagen," zegt Peter, "anders wordt alles beschadigd." De volgende dag zijn de kinderen al weer vroeg bij Vera. Alleen Bart ontbreekt. "Die zal nog wel in bed liggen," zegt Marja.
De "puzzels" zijn goed droog geworden. Magda tekent er lijnen op, die moeten ze volgen bij het zagen. Dan lijken het échte puzzels. Peter begint met de eerste. Dat valt tegen. Het is moeilijker als hij gedacht had. Jan is er handiger in: hij gaat zagen en laat Peter de stukjes vasthouden en opvangen, want die mogen niet beschadigd worden.
Intussen zijn de meisjes doosjes aan het maken. waar straks de puzzels in moeten. De doosjes worden mooi versierd, zodat het echte kadootjes worden. Ze werken, zó een uurtje door en nog steeds is Bart er niet. Dat is vreemd! Marja biedt aan om even te gaan kijken waar hij blijft Ze fietst weg en komt na een kwartier terug, zonder Bart. "Hij mag de deur niet uit," vertelt ze, "hij heeft weer eens straf!! "Waarvoor, vraagt Peter, "wat heeft hij nu weer uitgehaald?" "Er was iets met die verf. die hij thuis gehaald heeft", antwoordt Marja, "die was van zijn vader, voor zijn modelscheepjes."
De vader van Bart bouwt in zijn vrije tijd veel scheepsmodellen en heeft daarvan al een hele verzameling. "Die verf hadden we dus niet voor de puzzels mogen gebruiken," zegt Vera, "Jammer, maar de meeste busjes zin leeg! "Niets aan te doen," vindt Peter, "we hebben mooie puzzels, en daar zullen die kinderen vast blij mee zijn." "Hoe komen die puzzels bij die kinderen." vraagt Magda. "Die bewaren we gewoon tot Sint Maarten, dan wordt er altijd speelgoed ingezameld, voor kinderen in arme landen," zegt Jan. "Leuk, dan kunnen we er nog veel meer maken," zegt Magda, "maar dan nemen we wel andere verf! Als we wat er over is nu eens gauw terug brengen, dan mag Bart misschien vanmiddag wel komen!" "We doen wat terpentine bij de verf, dan lijkt het of de potjes nog bijna vol zijn," zegt Peter! Hij begint de blikjes open te maken. Jan pakt de fles terpentine en schudt daarvan iets in ieder blikje. Zo ziet het er weer aardig uit. Ze doen de blikjes in de krat en gaan samen naar het huis van Bart. Bart's vader is niet thuis. Zijn moeder is heel blij dat de verf terug is. Bart mag met z'n vrienden mee en zó is alles weer op z'n pootjes terug gekomen. Of Bart's vader erg blij zal zijn, dat blijft een vraag!

EVANGELIEVERHAAL:

Rijk en arm.(Marcus 12 41-44,en Lucas 21 1-4)
Jezus vindt dat de arme weduwe veel en veel meer offert dan de rijke die meer geld geeft.

Voorbereiding

Doel:

    Het leren dat rijk en arm geen waardeoordelen zijn. Het vertelt alleen iets over de hoeveelheid geld die iemand heeft, niet over zijn persoon. Jezus vindt dus dat de arme vrouw veel meer gegeven heeft als de rijke man. Als je zoiets omrekent in procenten kun je de kinderen laten zien dat dat zo is. (rekenmachientjes meenemen!) Het is natuurlijk dé gelegenheid om creatief aan de gang te gaan want in Overloon bestaat de gewoonte met St. Maarten speelgoed te verzamelen voor kinderen in Polen of Roemenie, maak iets wat bruikbaar is en er leuk uitziet. Je kunt ook de kinderen een eigen "merk" laten ontwerpen voor zelfgemaakte kleding; voor 2-de hands kleding; voor goedkope kleding.
Verwerking
Opdrachten / vragen / suggesties

1) Wat vind je van het Evangelieverhaal? Kun je 't in 't kort navertellen?

    Suggestie: Vertel het verhaal en laat het naspelen terwijl je het vertelt!

2) Wat gebeurt er als je terpentine bij modelbouwverf gooit?

3) Wat had Bart moeten doen, vind je?

4) Weten jullie landen waar kinderen het moeilijk hebben? Of bij je in de buurt?

    Suggestie: Laat de kinderen ook iets maken voor kinderen in oorlogsgebieden. Misschien weten ze iets anders te bedenken dan een puzzeltje. Zorg ervoor dat het iets is wat ze zonder veel hulp zelf kunnen maken!

5) Wie heeft in het Evangelieverhaal het meeste gegeven, de rijke man of de arme weduwe? Dit kan een leuke discussie worden! Waarom vindt Jezus dat die arme weduwe meer gegeven heeft dan de rijke man ? Zij jullie het daarmee eens?!?

6) Vinden jullie het nodig dat kadoos altijd heel duur zijn?!?

7) Vinden jullie het nodig dat kleding heel duur is of van een bekend merk is? Is dat echt zo belangrijk?!?

    Suggestie: gesprek over "merkkleding" Je kunt de parabel doortrekken: eigen gemaakte kleding is kostbaarder dan gekochte kleding omdat daar inspanning, betrokkenheid en veel tijd en liefde in zit!
    Suggestie: Op de tafel staan drie pakjes. Het één is groot en verpakt in mooi pakpapier. Het is ander is iets kleiner en verpakt in bruin pakpapier. Het derde is het kleinst, maar ook verpakt in een mooi papiertje met een lintje of strikje/bloempje. Laat de kinderen bij het begin van de bijeenkomst een pakje uitkiezen. Leg het weg en noteer wie wat heeft uitgekozen! Ze mogen allemaal kiezen uit deze drie pakjes! Na het kringgesprek kun je erop terugkomen. Waarop was hun keuze gebaseerd? Waarom groot/mooi/kleinste? Om beurten pak je ze uit. Eerst het grootste. In dat pak zit een strook waarop staat MISPOES. In het tweede b.v. OOK AL MIS. In het derde pakje zit iets dat aan alle kinderen uit te delen is. Denk hierbij aan een plaatje of boekenlegger met daarop een bepaalde tekst of spreekwoorden zoals: WIE GOED DOET, GOED ONTMOET! of: WIE GEEFT WAT HIJ HEEFT IS WAARD DAT HIJ LEEFT, 5 MINUTEN HULP IS BETER DAN 10 DAGEN MEDELIJDEN. Er zijn weet je nog wel meer spreekwoorden die hier van toepassing zijn. Het is leuk als ze allemaal zelf een spreuk krijgen!

    Gebedje God, U kijkt niet naar de buitenkant, hoe wij er uitzien, en hoe goed wij ons proberen te gedragen. Nee U kijkt naar de binnenkant, naar ons hart en kijkt met hoeveel liefde wij iets doen.

    Gebedje: Leer ons geven met ons hart, dat openstaat voor mensen die hulp nodig hebben. - Leer ons geven met handen, die ons hart volgen in alle eerlijkheid en oprechtheid. - Leer ons gewoon en vriendelijk met elkaar omgaan zoals ook Jezus, ons grote voorbeeld, dat deed! Dan worden ook wij mensen naar uw hart naar wie U met liefde kunt kijken. AMEN

8) Oorlog-vrede is natuurlijk een goede aanleiding om te praten over vredespogingen. a) Vinden jullie het zinvol dat soldaten van de V.N. (Verenigde Naties) "vrede handhaven"? b) Zijn er nog andere manieren om vrede te brengen. c) Hoe zou je kunnen voorkomen dat er oorlogen uitbreken?

    Suggestie: Vertel over vredesbewegingen Pax Christi, Amnesty International, enz, te veel om op te noemen. Ghandi, Martin Luther King, demonstraties tegen kruisraketten bij Woensdrecht etc.

    Suggestie: Bezoek het oorlogsmuseum met rondleiding. (Dit alléén wanneer de kinderen in groep 8 van de basisschool zitten) Of laat ze in de nieuwe expo-hal de muurkrant gaan bekijken! (Europasjes v.d. Rabobank meenemen en even van tevoren een afspraak maken met de educatieve dienst !)