Zo nodig moet je ook mensen helpen aan wie je een hekel hebt!

Oma vertelt..........

Het regent dat het giet. De groep vrienden zit in de serre bij Vera een beetje triest naar buiten te kijken. Ze hadden er op uit willen trekken, maar alle moeders hadden daar bezwaar tegen. "We kunnen misschien een spelletje doen", zegt Marja. "Bah, nee, daar heb ik geen zin in", zegt Peter. "Zullen we dan alleen maar hier zitten. "Nee, joh in de hut is het zo donker en daar kunnen we nu ook niets doen", zegt Bart.
"Zullen we dan naar de hut gaan", zegt Magda", die ook wel iets anders wil dan alleen maar hier zitten. "Nee, joh in de hut is het zo donker en daar kunnen we nu ook niets doen", zegt Bart. "Zullen we naar mijn oma gaan ? Die vindt het altijd leuk als we komen", dit lijkt Vera een goed idee. "Ja," zegt Jan, "dat zouden we kunnen doen, want die oma van jou heeft altijd lekkere koekjes !" "Koekkies-monster !" roept de hele club in koor. Maar ze vinden het idee wel heel leuk.
Er worden regenjassen aangetrokken en ze gaan naar het verzorgingshuis waar de oma van Vera woont. Oma is blij verrast als ze die vrolijke, jonge snoetjes ziet. Natuurlijk zijn ze van harte welkom. Oma maakt limonade klaar en zet -tot groot plezier van Jan- de koektrommel op tafel. "Wat was u nu aan het doen, oma", vraagt Vera. "Ik zat een beetje na te denken over vroeger", antwoordt oma. "Over iets wat in de oorlog gebeurd is.""Wat dan, " zegt Vera, " oma vertel eens alstublieft ?"
Oma gaat er eens goed voor zitten en schuift haar bril recht. De kinderen wachten vol spanning, want ze weten intussen, dat de oma van Vera, spannend kan vertellen.
Oma laat ze niet lang in spanning en begint: "Toen het oorlog was, was ik net zo oud als jullie nu zijn. Het was een heel vervelende tijd. Ook bij ons op de boerderij, ondanks dat we aan eten geen gebrek hadden. En ik herinner me nog heel goed dat er op een dag iets vreemds gebeurde. We zaten 's avonds aan tafel, toen ineens de buurman binnenkwam. Hij vroeg of mijn vader en moeder direct met hem mee wilden gaan. Ik was heel nieuwsgierig en liep ook met de groten mee. Dat mocht wel niet, maar ze hadden het zo druk, dat ze mij niet in de gaten hadden. We gingen naar het huis van de buurman en daar, in de keuken zat een Duitse soldaat. Die leek helemaal niet op die stoere kerels die we vaak door ons dorp zagen lopen. Hij had een rood hoofd, het leek wel of hij hard gelopen had en op zijn handen zaten schrammen. Met veel moeite begrepen we wat hij wilde. Hij was samen met nog een paar soldaten door het bos getrokken, want ze wilden terug naar Duitsland. (als Duitsers niet als soldaat naar Nederland gingen, werden ze doodgeschoten, ze hadden geen keus !) Ze vonden dat de oorlog lang genoeg geduurd had en wilden terug naar hun vrouw en kinderen.
"Dat waren dus deserteurs", zegt Peter "Ja," zegt oma, "dat waren ze inderdaad", daarom was het ook zo'n onzettende moeilijke situatie. Want de Nederlanders hadden een hekel aan deze mannen omdat ze duits waren en de Duitsers hadden deze mannen beslist doodgeschoten als ze hen zouden vinden. Tot overmaat van ramp was een van hen gestruikeld en had waarschijnlijk zijn been gebroken. Deze soldaat had alle moed bij elkaar geraapt en had bij de buurman om hulp gevraagd. Mij vader vond dat we moesten helpen, want je kon niet zomaar iemand aan z 'n lot overlaten. Hij zag mij staan en stuurde mij er opuit om de dokter te gaan halen. Papa en de buurman gingen met de soldaat mee om zijn gewonde vriend op te halen.
Ik moest met de dokter naar onze schuur komen. In het pikkedonker ben ik toen naar de dokter gegaan, want in de oorlog was het 's nachts helemaal donker op straat: er brandde geen lantaarns en uit de huizen scheen ook geen licht. Men had alles verduisterd. "Dat u dat durfde", zegt Marja, "dat lijkt me doodeng !" "Kind, ik moest wel, want niemand anders had daar tijd voor. Mijn moeder en de buurvrouw moesten alles klaarmaken om die soldaten te ontvangen. De dokter ging gelukkig gelijk met me mee, want hij zei dat hij verplicht was om alle mensen die hulp van een dokter nodig hadden, te helpen. Toen ik met de dokter in de schuur kwam, waren daar vier Duitse soldaten. Een van hen was er heel slecht aan toe. Ik moest opletten dat er niemand aan kwam en toen de dokter klaar was, werden de soldaten in het hooi verstopt. Mijn vader gaf hen overalls en nam de uniformen mee. Hij zei dat die nog wel eens goed van pas zouden kunnen komen. Toen die gewonde soldaat weer wat opgeknapt was, zijn ze vertrokken, richting Duitsland." "Heeft u er ooit nog iets van gehoord ?" vraagt Vera.
"Ja, hoor", zegt Oma, "jij kent die soldaat ook. Het oom Kurt." Dan begrijpt Vera het, want oom Kurt woont niet zo ver over de grens in een mooi huis, waar Vera wel eens op vakantie is geweest. Ze herinnert zich ook dat hij altijd heel veel werk heeft gedaan voor vredesbewegingen. "dan zijn dus lang niet alle Duitsers onze vijanden geweest", zegt Bart. "Natuurlijk niet", zegt oma, "er zijn altijd mensen, die toch het goede kiezen en "nee" durven zeggen tegen verkeerde dingen."
"Daar eten we een koekje op", zegt Jan, die van al dat luisteren trek gekregen heeft. Peter kijkt intussen eens naar buiten en ziet dat het weer opgeklaard is. "Jongens, de zon schijnt, zullen we nog even naar de hut gaan." Daar hebben ze zin in en nog napratend over oma 's verhaal gaan ze op weg.

EVANGELIEVERHAAL:

"Jezus maakt de knecht van een Romeins officier beter."(Matheus 8 5-14, Lucas 7 1-10 )
De Romeinen zijn vijanden van de joden, want ze houden het land bezet. Toch is Jezus bereid naar het huis van die Romein te gaan om zijn knecht te helpen.

Voorbereiding

Doel:

De kinderen laten inzien dat mensen alleen maar aan de buitenkant verschillen.
Mensen veroordelen vanwege deze buitenkant is dus grote onzin. Dit moet de kinderen duidelijk zijn na deze bijeenkomst.

Wanneer er binnen de groep een kind (kinderen) is (zijn) die minder goed in de markt ligt (liggen) dan is het n het moment om daar iets aan te doen. Ga pas over op de stof van het project als het concrete probleem een beetje opgelost is!
Probeer dit wl zo kort mogelijk te houden en graaf niet te diep!!!!!!!
Houdt het wl in de hand en als je het niet aandurft, begin er dan niet aan!

    Kafarnam is een plaatsje dat aan de Middellandse zee ligt en dat nog bestaat. Zoek dit plaatsje op op een kaart, dan weten de kinderen hoe het zit.

    Synagoge dit was (is) een soort kerk voor de Joden, maar het was wel anders als onze kerk, hier werd vak ook les gegeven en er werden vergaderingen gehouden. Om te bidden hoeven de joden niet per se in een synagoge te zijn dat kan overal, als er tenminste 10 mannen bij elkaar zijn.

    Een synagoge is geen tempel er is maar n tempel en die heeft in Jerusalem gestaan. Dit was de heiligste plaats en daar werden de (dieren)-offers gebracht. De treden van de trap zijn er nog, want je moest een heel eind omhoog, de tempel lag namelijk op een bergtop, de berg Moria, waar ooit Abraham Isaak aan God zou offeren, maar toen greep God in en werd Isaak gespaard.

    Die tempel was een enorm complex met erom heen logeer gelegenheid, baden en .... winkeltjes. Op de plaats waar ooit de tempel was staat nu een Moskee (van de Moslims). Voor de Moslims is Jerusalem n.l. Ook een heilige plaats, vanaf deze berg zou de profeet Mohammed opgestegen zijn naar de hemel. Hier staat de El Aksa Moskee en ...... de Dom van de Rots.

    Midden in de Dom zie je de top van de berg. Hier wordt een voetstap van de profeet en wat haren uit zijn baard bewaard. In een moskee mag je geen schoenen aan en het effect daarvan is in de Dom heel goed te merken, je valt er bijna flauw van de stank.

    Ook hier mag je niet met een korte broek of rok met split binnen, je krijgt dan een lange groene rok uitgereikt, die je aan moet trekken, daar lopen dus heren rond met lange groene rokken!!!!!!

Verwerking
Opdrachten / vragen / suggesties

1] Wat vinden jullie van het Evangelieverhaal ? Wie kan het in het kort navertellen ?
2] Wat vinden jullie ervan dat die Nederlanders een Duitser hielpen ?
3] Laat de kinderen eens opschrijven wat ze vinden van:

    een Duitser is............................................................
    een Belg ...................................................................
    een Fransman ...........................................................
    een Turk .....................................................................
    een Rus .....................................................................
    een Chinees ..............................................................
    een neger .................................................................
    een mongool.............................................................
    een asielzoeker........................................................

4] Gesprek over "vooroordelen" oftewel etiketten plakken". Laat de kinderen eventueel nog meer voorbeelden opnoemen.

5] Wat is het symbool van de vrede ? Een duif, laat ze een duif tekenen, plakken, kleuren of kleien.................

6] Suggestie: vertel iets over vredesbewegingen, b.v. Pax Christi, de dwaze moeders, etc. zoek hiervoor wat documentatie bij elkaar. Je kunt ze er ook een krantje van laten maken over de vredesbewegingen en/of vooroordelen...................... !?

7] Vragen naar aanleiding van dit Evangelie: Vindt Jezus dat je je vijand maar moet laten stikken? De tekst door de honderdman gezegd, hoor je iedere keer als je de H. Mis bijwoont. Wanneer ???? Waarom zeggen wij dat ?

8] Bij deze teksten past ook contact met buitenlandse mensen, b.v. asielzoekers, Probeer iets meer over andere culturen te weten te komen. Of nodig mensen uit en laat ze er wat vertellen.