Eenheid van de christenen: iets waar veel verschillende geloofsrichtingen binnen het christendom weer naar streven. Zij proberen elkaar steeds meer te naderen. Het gaat niet altijd even gemakkelijk, maar op het terrein van maatschappelijke vraagstukken is het vaak goed mogelijk om samen te werken.

Eerbied: hiermee gaan we naar God. Omdat we geloven dat God in de hostie aanwezig is en in de kerk dus in het tabernakel is, gedragen we ons soms in de kerk een beetje eerbiedig. Helemaal stil zijn zo gauw als je de deur van de kerk binnenging, zoals dat vroeger moest, is natuurlijk niet nodig, je mag best iemand groeten. De gewone regels van wat mag en niet mag, gelden gewoon ook in de kerk.

Eerlijkheid: een van de deugden die je moet beoefenen en.....waarmee je ook in het geloof een heel eind komt.

Eerste Communie: de eerste keer dat je als kind de Communie ontvangt. Vroeger gebeurde dit pas als je een jaar of 12 was. Paus Pius X heeft bepaald dat dit vanaf 6 jaar nu mag. De regels die daarbij gelden, is dat kinderen moeten weten wat ze doen, dus moeten weten dat de hostie het lichaam van Jezus is.

Eeuwigheid: iets wat wij ons moeilijk kunnen voorstellen, er zit geen begin en geen einde aan. God bestaat in de eeuwigheid, altijd dus. Na ons leven zullen ook wij eeuwig leven.

Eeuwig leven: dit wordt ons beloofd, na onze dood. Hoe het zal zijn, dat hangt er van af, hoe wij op aarde geleefd hebben.

El Akza: na de moskee in Mekka, is dit de belangrijkste moskee voor de Moslims. Hij staat in Jeruzalem op de plaats waar vroeger de tempel stond. Een deel van deze moskee is vroeger een kruisvaarderskerk geweest. Het is een heel groot terrein en op dit terrein staat een heel oud gebouw, de Dom van de Rots; in het midden hiervan bevindt zich de top van de berg Moria, waar Abraham Isaak wilde offeren. In de Dom van de Rots, wordt de voetstap van Mohammed bewaard, hiervandaan zou hij naar de hemel gegaan zijn. Ook bewaren ze er een paar baardharen van deze profeet. Voor je een moskee binnengaat moet je je schoenen uittrekken! Op de vloer liggen overal tapijten.

Elias: een profeet, uit het Oude Testament, Jezus ontmoette hem op de berg Tabor.

Elisabeth: de moeder van Johannes de Doper. Bij haar ging Maria op bezoek, om haar te helpen, terwijl Elisabeth in verwachting was van Johannes.

Emmanuël: een van de namen die gegeven zijn aan Jezus. Het betekent de " verwachtte," ook wel " God met ons!"

Engel: een wezen zonder lichaam, maar met vleugels. Het is een geest en het is in de hemel.

Engelbewaarder: de engel, die als speciale opdracht heeft voor jou te zorgen en je te beschermen. Deze engel is altijd bij je, dus eigenlijk ben je nooit helemaal alleen.

Engelenschaar: een verzameling engelen bij elkaar.

Encycliek:ingewikkelde brief van de Paus over een belangrijk onderwerp. Meestal is zo'n brief zo lang dat het een dun boekje is.

Episcopaal: bisschoppelijk. Van de bisschop dus.

Epistel: dit betekent "brief". Een epistel wordt in de eucharistieviering voorgelezen en meestal is het een brief van een van de apostelen.

Eucharistie: zo wordt de communie ook wel genoemd.

Eucharistisch gebed: voor tafelgebed.

Eucharistieviering: letterlijk viering van de eucharistie, ook wel heilige mis genoemd, of het misoffer.

Evangelie: de Blijde Boodschap van Jezus. Het evangelie in de eucharistieviering, is meestal maar een klein stukje uit de Blijde Boodschap.

Evangelieboek:hierin staan alle stukje evangelie die in de H.Miis gelezen worden, met daarbij de zondagen waarop ze aan de beurt zijn.

Evangelist: iemand die een evangelie geschreven heeft. Er zijn er vier : Mattheüs, Marcus, Lucas en Johannes.

Essenen: groep mensen, die in Qumran leefde, bij de Dode Zee. Zij geloofden een beetje anders als de Joden, waren veel strenger, trouwden niet en hadden geen kinderen. Waarschijnlijk is Johannes de Doper lid geweest van deze groep.

Eva: zij was de eerste vrouw.

Ezel: het belangrijkste vervoermiddel in de tijd van Jezus en ook nu nog worden er in de zuidelijke landen ezels gebruikt om lasten en....mensen te vervoeren. Het dier staat bekend om zijn eigenzinnigheid, maar is ook een zachtzinnig dier.

Ex cathedra: dit betekent letterlijk: " vanaf de preekstoel". Deze term wordt alles gebruikt als de paus een zeer belangrijke uitspraak doet, een dogma verkondigt.

Excommunicatie: betekent letterlijk :" buitensluiten van de communie." Dan wordt er officiëel verklaard, dat je niet meer tot de katholieke Kerk behoort. Hiervoor moet je het wel heel erg bont maken, bijvoorbeeld een heel ander geloof verkondigen zoals Luther en Calvijn gedaan hebben.

Excorsisme: het uitdrijven van duivels.

Ex-voto: iets wat je geeft, wanneer je iets gekregen hebt door bemiddeling van een heilige, of van Maria. Soms zijn dit tegeltjes met een tekst erop die in de kerkmuur gemetseld worden, soms zijn het ook schilderijen of voorwerpen van zilver, harten, of andere zilveren voorwerpen, die meestal laten zien wat er gebeurd is. In bedevaartskerken zie je ze soms hangen.